کیفیت هوای داخل ساختمان1

توصیه ها به مالکین و مدیران ساختمان ها

مدیران و مالکین ساختمان ها باید سعی کنند که محیطی سالم، ساکت و آرام و دلپذیر برای کارکنان و ساکنین فراهم آورند و شکایات مربوط به دمای اتاق ها، سرو صدای مزاحم، نقص در تاسیسات بهداشتی و سایر موارد ساختمان را حل و فصل کنند. یک محیط سالم داخل ساختمان محیطی است که  به افزایش بهره وری، آسایش و رفاه ساکنین کمک می کند.

در این محیط، هوای داخل که عاری از بو، گرد و خاک و عوامل آلودگی است، برای جلوگیری از سنگین و راکد شدن بدون ایجاد کوران در اتاق گردش می کند. دما و رطوبت هوا با توجه به فصل سال، نوع البسه و نوع فعالیت افراد تنظیم می گردد. در این محیط نور کافی برای روشن کردن محل کار افراد فراهم است و سرو صدا مزاحم کار آنان نیست.

اصول بهداشت مراعات گردیده و آب سالم شرب، تاسیسات اعلام و اطفاء حریق و سایر عوامل که مربوط به سلامت و ایمنی افراد است درست طراحی و نصب گردیده اند. هوای خوب از عوامل بسیار مهم و حیاتی به وجود آورنده یک محیط سالم است.

کیفیت هوای داخل محل اداری

کیفیت هوای داخل محل اداری

کیفیت هوای خوب یعنی چه؟

بولت نارنجیتعریف کیفیت هوای خوب شامل موارد زیر است:

بولت نارنجیتهویه به مقدار کافی 

بولت نارنجیکنترل عوامل آلودگی معلق در هوا

بولت نارنجیحفظ دما و رطوبت نسبی قابل قبول 

وقتی از کیفیت هوای داخل ساختمان صحبت می شود، نمی توان به دما و رطوبت توجه نکرد؛ زیرا ایجاد شرایط آسایش حرارتی یکی از عوامل باز دارنده شکایات وابسته به کیفیت هوای بد است. از آن گذشته دما و رطوبت از عوامل موثر بر سطح آلاینده ها نیز هستند.

شکایات کارکنان در وقت اداری ممکن است ربطی به کیفیت هوا نداشته باشد. سایر عوامل مانند سرو صدا، روشنایی، استرس های ارگونومی می توانند به تنهایی یا به طور مشترک زمینه ساز شکایات باشند. 

کیفیت خوب هوای داخل باعث بهبود و ارتقای وضعیت سلامت، آسایش و بهره وری افراد می شود. اگر محیط داخل ساختمان خوب و سالم باشد می توان نرخ اجاره آن را افزایش داد. اما چنانچه به شکایات مربوط به هوای داخل در اسرع وقت رسیدگی نشود، مشکلاتی پدید می آیند مانند:

  • افزایش علائم بسیار ی مانند سرفه، خارش چشم، سردرد و واکنش های آلرژیک، و در بعضی موارد نادر شرایط تهدید کننده زندگی (مانند بیماری لژیونر، مسمومیت مونواکسید کربن)
  • کاهش بهره وری به علت شرایط نامطلوب محیط کار و غیبت های طولانی
  • کاهش عمر مفید مبلمان و تجهیزات
  • تیره شدن روابط مالکین و مستاجرین  یا کارفرمایان و کارمندان
  • تشکیل پرونده های قضایی در خصوص شکایت ساکنین

    IAQ یا کیفیت هوای داخل ساختمان

    IAQ یا کیفیت هوای داخل ساختمان

مشکلات کیفیت هوای داخل ساختمان

کیفیت خوب هوای داخل، منوط به وظیفه شناسی هر دو طرف یعنی مالکین و ساکنین است. رسیدگی به اشکالات کیفیت هوای داخل از مالکین و مدیران ساختمان شروع می شود که در واقع خط مشی سازمان خود و مسئولیت کارکنان را ترسیم می کنند.

آن ها این توانایی را دارند که خط مشی کیفیت هوای داخل ساختمان را نیز دیکته و اجرا کنند، کارکنان با وجدانی را بیابند که به شکایات در اسرع وقت رسیدگی نمایند و برای جلوگیری از ایجاد اختلال در هوای داخل برنامه ریزی بلند مدت کنند.

هنگام تصمیم گیری در خصوص حل و فصل مشکلات کیفیت هوای ساختمان به نکات زیر هم توجه نمایید:

بسیار مهم است که تبادل اطلاعات را تشویق کنید. بدون یک محیط باز و قابل گفت و گو، ممکن است بین شما و ساکنین روابط نامطمئنی ایجاد گردد که حل مشکلات کیفیت هوای داخل را بسیار مشکل خواهد نمود.

کارکنان تحت نظر شما در موقعیتی هستند که خرابی تجهیزات و اتفاقاتی که منجر به ناسالم کردن هوای داخل می شود را تشخیص دهند. آن ها در تشخیص مشکلات کیفیت هوا و دفع کردن وضعیت بحرانی آن می توانند نقش موثری بازی کنند. از طرفی دیگر اگر کارکنان موضوع کیفیت هوای داخل ساختمان را نشناسند، با فعالیت های خود ایجاد مشکلات را تسریع می کنند. 

همیشه به کارکنان توصیه کنید در صرفه جویی انرژی کوشا باشند، البته تغییرات در عملکرد تاسیسات با هدف صرفه جویی انرژی گاهی اوقات کیفیت هوای داخل ساختمان را تنزل می دهد.

راهکار حل مشکلات کیفیت هوای داخل ساختمان

راهکار حل مشکلات کیفیت هوای داخل ساختمان

راهکار های حل مشکلات کیفیت داخل ساختمان

بهبود هوای داخل گاهی اوقات به افزایش بازدهی تاسیسات گرمایی ، تهویه و تهویه مطبوع(HVAC) ساختمان و کاهش مصرف انرژی کمک نموده است. انرژی مورد نیاز این تاسیسات جزء کوچکی از کل انرژی مصرفی ساختمان را تشکیل می دهد. کوشش برای کم کردن هزینه های عملکرد با کاهش میزان تهویه، چنانچه منجر به شکایت کارکنان، کاهش بهره وری و غیبت آنان شود، اقتصادی نیست.

به هر شکایتی باید رسیدگی شود. بسیاری از مشکلات کیفیت هوای داخل به آسانی و با هزینه بسیار اندک قابل اصلاح اند. اما جمع آوری اطلاعات مربوط به یک مشکل خاص و راه حل های آن نیاز به تخصص های گوناگون دارد.

یک تغییر جزوی ممکن است در ایجاد مشکل هوای داخل به طور مستقیم یا غیر مستقیم دخالت کند. جا به جایی پارتیشن های داخلی، خرید یک وسیله جدید اداری و پخت و پز کارکنان می تواند روی کیفیت هوای داخل موثر باشد.

ارتباطات مستمر بین مدیران و ساکنین و تفکیک مسئولیت های آنان، یک عامل بسیار مهم در مدیریت کیفیت هوای داخل است.

موضوع کیفیت هوا در یک ساختمان بزرگ، تحت تاثیر عوامل متعددی است و کوشش برای تحت کنترل درآوردن آنها شاید همیشه به نتیجه مطلوب نرسد. بعضی از مشکلات کیفیت هوای داخل ممکن است بسیار پیچیده بوده و نیازمند کمک متخصصانی خارج از کادر اداری شما باشند.

اگر دلیلی وجود دارد که هوای داخل ساختمان بر سلامتی افراد اثر گذاشته، باید هرچه زودتر متخصصین مربوطه مانند بهداشت کاران حرفه ای و مهندسین تاسیسات به همکاری دعوت شوند. در اینگونه مداخله کارکنان غیر متخصص ساختمان توصیه نمی شود.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد