تهویه مطبوع و آسایش حرارتی 2

عوامل موثر بر آسایش حرارتی

طبق تعریف تهویه مطبوع و علاوه بر موارد مطروحه در خصوص ایجاد سرمایش و گرمایش مناسب و حتی تمیز سازی هوا استفاده از فیلتر HEPA در بیمارستان و آسایش حرارتی افراد در ساختمان اهمیت ویژه ‌ای دارد.

طبق تعریف آسایش حرارتی از ASHRAE 55 ، شرایطی است که ذهن رضایت از دمای محیط را بیان می ‌کند ، زیرا با توجه به افراد مختلف و موارد متفاوتی مثل عوامل فیزولوژیکی و روانشناسی هر شخص، قانع ساختن فراد در یک محیط، کار نسبتا دشواری است.

در نتیجه برای کامل کردن بحث، عوامل زیر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر آسایش حرارتی ‌اند :

بولت نارنجینرخ متابولیک
بولت نارنجیپوشش عایق
بولت نارنجیدمای هوا
بولت نارنجیدمای تابشی
بولت نارنجیسرعت هوا
بولت نارنجیرطوبت

نرخ متابولیک

نرخ متابولیک

نرخ متابولیک

هر شخص در اثر سوخت و ساز درونی، گرمای متفاوتی می‌تواند داشته باشد (مثلا یک فرد مسن‌تر با یک فرد جوان‌تر و حتی خانم‌ها با آقایان). در نتیجه در اینجا واحد met مطرح می‌شود.

پوشش عایق

در یک محیط که افراد متفاوتی هستند، پوشش هر شخص می‌تواند در احساس گرم یا سرد بودنش تاثیرگذار باشد، در نتیجه در این بخش نیز واحد clo استفاده می ‌شود و طبق ASHRAE55 جدولی دیگر ارائه می‌ شود البته این جدول در فصل 8 هندبوک fundamental ASHRAE سال 2001 نیز آمده است و همه لباس‌ها به جز برخی موارد مثل کفش‌ها ، جوراب‌ها و . . . را می‌تواند شامل شود.

دمای هوا و دمای تابشی

دمای آسایش در تابستان و زمستان مقادیر متفاوتی داشته ، ولی مثلا برای یک شخص علاوه بر دمای مناسبی که ایجاد شده، اثر تابش خورشید نیز در نظر گرفته می ‌شود که در مواقعی می‌تواند آزار دهنده نیز باشد.

نمونه محاسبه مقدار clo

نمونه محاسبه مقدار clo

سرعت هوا

ممکن است شخصی در یک مکان با دمای مناسب (مثلا 20 درجه سانتی ‌گراد) بایستد ولی سرعت باد بتواند برای او سرمایش بیشتری ایجاد کند.

در اینجا سرمایش محلی و نقطه‌ ای مطرح می ‌شود که ایجاد آسایش حرارتی برای هر فرد، می‌تواند توسط پنکه ‌های ایستاده، جدا از سیستم سرمایش مرکزی باشد.

رطوبت

در بخش سرمایش تبخیری در خصوص نمودار سایکرومتریک و منطقه آسایش مواردی بیان شد.

رطوبت نسبی طبق ASHRAE62.1 برای فضای متصرف، می ‌بایست به 65 درصد یا کمتر محدود شود (زمانی که عملکرد سیستم با هوای بیرون در طراحی مشروط که نقطه شبنم و متوسط دمای خشک منطبق می ‌شوند، رطوبت‌ گیری هوای بیرون تحلیل می شود.)

سرعت هوای مورد نیاز جهت تاثیر هوای افزایش یافته

سرعت هوای مورد نیاز جهت تاثیر هوای افزایش یافته

استثنا: فضاها و ساختمان ‌های خاص که رطوبت مشروط بیشتری می‌ خواهند، مثل آشپزخانه، اتاق ‌های شست ‌و ‌شوی داغ که آب گرم ساختمان را شامل می ‌شود.

استخرها، اتاق بیماران سوختگی شدید اتاق ‌های مرکز داده و… حتی نکته مهمی وجود دارد که در اتاق ‌های مرکز داده ها (Date Center) که تجهیزات الکترونیکی و کامپیوترهای حساس وجود دارند.

بر خلاف دانسته عام، نیازمند رطوبت نسبی بالای 40 درصد است (بین 40 تا 60 درصد) که رطوبت بیش از حد کم، با توجه به بحث الکتریسیته ساکن و رطوبت بیش از حد با توجه به مواردی از جمله خوردگی، می ‌تواند مشکل ساز باشد.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد