ترفند های مخفی نرم افزار اتوکد | راز های نرم افزار اتوکد
نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد

15 ترفند مخفی در نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد، یکی از شناخته شده ترین نرم افزار های نقشه کشی است که هرکس در زمینه معماری یا مهندسی تحصیل یا کار می کند، مسلما این نرم افزار را می شناسد. مهندسین این نرم افزار می توانند دقیق ترین نقشه ها را با این نرم افزار ایجاد کرده و به مشتریان خود ارائه دهند و مشخص کنند که چه انتظاراتی از پروژه خود دارند.

 

نرم افزار اتوکد دارای عمق بسیار زیادی است; این به این معنی است که حتی اگر سال ها با آن کار کنید، هنوز چیزی برای یادگیری و کشف وجود دارد. از این رو، قصد داریم در این مقاله 15 ترفند نرم افزار اتوکد را که ممکن است ندانید با هم بررسی کنیم. 

در ادامه باهم به این موارد می پردازیم.

 

ترفند شماره 1: استخراج داده ها با استفاده از Data Extraction 

نرم افزار اتوکد ابعاد گسترده تری از طراحی دارد. به عنوان مثال درون هر طراحی ای که در اتوکد انجام می دهید، داده های زیادی نهفته شده است. برای دسترسی به این داده ها با استفاده از گزینه DATA EXTRACTION می توانید به همه اطلاعات درون پروژه دسترسی داشته باشید. داده های مد نظرتان را انتخاب کرده و از آن ها برای تولید گزارش، زمان بندی و… استفاده کنید.

مراحل استفاده از گزینه DATA EXTRACTION :
  1. از طریق منوی TOOLS گزینه DATA EXTRACTION را انتخاب کنید.
  2. در پنجره WIZARD تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید و گزینه create a new data extraction را فعال کنید.
  3. حتما فایل را با پسوند .dxe سیو کنید.
  4. طرحی را که می خواهید از آن گزارش بگیرید را انتخاب کنید. می توانید با انتخاب گزینه Current Drawing طرحی که روی آن کار می کنید را انتخاب کنید.
  5. در مرحله بعدی باید تصمیم بگیرید که کدام شیء را میخواهید انتخاب کنید.
  6. مرحله بعد شما باید ویژگی های شیء مد نظرتان را انتخاب کنید.
  7. در مرحله جدید می توانید نمای جدول خود را ایجاد کنید.
  8. مرحله بعدی می توانید نوع خروجی اطلاعات خود را انتخاب کنید.
  9. در مرحله 7 از 8 باید حالت جدول خود را روی standard قرار داده و یک عنوان برای جدول انتخاب کنید.
  10. آخرین مرحله روی دکمه Finish کلیک کنید و منتظر بمانید تا گزارش شما ایجاد شد.
دستور data extraction در اتوکد

دستور data extraction در اتوکد

ترفند شماره 2: کاوشگر محتوا یا Content Explorer 

اگر وارد پنل content شوید و روی ابزار Content Explorer کلیک کنید، می توانید هر چیزی را که به طرح شما مربوط می شود را جست و جو کنید. تنها کافیست یک کلمه ی کلیدی را در نوار جست و جو تایپ کنید; نرم افزار اتوکد به صورت خودکار شما را به قسمتی که می خواهید هدایت می کند. از کاربرد این قابلیت میتوان به یافتن لایه های مختلف پروژه، هر چیزی که به پروژه خود اضافه کردید و… اشاره کرد.

ترفند شماره 3: فرمان بسته شدن با closeall

نرم افزار اتوکد دارای یک نوار فرمان است که شما می توانید برای اجرای سریع اقدامات استفاده کنید. اگر در نوار فرمان کلمه closeall را تایپ کنید، تمامی طراحی های شما به صورت همزمان بسته می‌شود. ممکن است این قابلیت مهم به نظر نرسد اما اگر به طور همزمان روی چند طرح کار می کنید و نیاز دارید سریع همه ی آن ها را ببندید با استفاده از این فرمان می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید.

دستور closall در اتوکد

دستور closall در اتوکد

ترفند شماره 4:چطور در اتوکد طراحی ها را ترازکنیم؟

تا کنون چند بار وقت و دقایق ارزشمند خود را صرف این کردید تا یک طرح را به درستی تراز کنید؟ در این جا ابزار Align به کار می آید. از این ابزار برای قرار دادن طراحی های خود در یک ردیف استفاده کنید.

استفاده از ابزار align برای تراز کردن طراحی ها:
  1. برای باز کردن این ابزار باید وارد زبانه schematic در اتوکد شوید.
  2. هنگامی که شیء مد نظر خود را انتخاب کردید با فشردن کلید ENTER مشاهده می کنید که اشیائ شما تراز شده اند.

    دستور align در اتوکد

    دستور align در اتوکد

ترفند شماره 5: بازی با خطوط و ابعاد به کمک DIMBREAK 

هنگام کار کردن روی خطوط و ابعاد نیازی به ایجاد یک خروج دستی ندارید. نرم افزار اتوکد ابزاری دارد که این کار را برای شما انجام خواهد داد این گزینه DIMBREAK نام دارد. همچنین در صورت نیاز برای ایجاد یک فضای یکنواخت از خطوط ابعاد شکسته میتوانید از DIMSPACE استفاده کنید.

 

ترفند شماره 6: فرمان saveall

پیش تر درباره فرمان closeall گفتیم که این ابزار تمام طرح های باز در نرم افزار اتوکد را به طور همزمان می بندد. حالا اگر بخواهیم همزمان همه طرح ها را با هم ذخیره کنیم، باید در نوار فرمان دستور saveall را وارد کنیم. برای مثال اگر می خواهید با عجله دفتر خود را ترک کنید، برای صرفه جویی در وقت و ذخیره سریع پروژه هایتان استفاده کنید.

ترفند شماره 7: ابزار Lasso selection

نرم افزار اتوکد ابزار Lasso selection را در نسخه 2015 معرفی کرد. ابزار lasso را فعال کنید و دکمه سمت چپ ماوس را پایین نگه دارید. سپس مکان نمای ماوس را در جهت دلخواه بکشید و دکمه را رها کنید. این کار را اگر دوباره انجام دهید یک lasso ایجاد می شود که هر شیء مورد نیازی را که میخواهید در طراحی انتخاب می کند.

پرکاربرد ترین ابزارهای اتوکد

پرکاربرد ترین ابزارهای اتوکد

ترفند شماره 8: فرمان burst

آیا نیاز دارید تا عناصر شیء خود را به سرعت از هم جدا کنید؟ و یا برای شما اهمیت دارد که ویژگی های عناصرها در هنگام جداسازی از بین نرود؟ دستور brust مناسب کار شماست و اینجا به کمک می آید. کافی است در خط فرمان کلمه brust را تایپ کنید تا تمامی عناصر شیء انتخاب شده با حفظ ویژگی ها از هم جدا شوند.

 

ترفند شماره 9: ابزار MATCHPROP

زمانی که شما چند طرح مختلف را ایجاد می کنید، ممکن است بخواهید که یک ویژگی خاص را به دیگر نقشه ها تطابق دهید. این اتفاق به ویژه زمانی اتفاق میافتد که شما هر طرحی را با استاندارد های متفاوت ایجاد کرده اید. با استفاده از ابزار MATCHPROP برای انجام همه کار ها در یک مکان استفاده کنید. این ابزار به شما این امکان را می دهد تا ویژگی هر نقشه را که می خواهید با هم تطابق داشته باشد انتخاب کنید.

روش استفاده از ابزار MATCHPROP در اتوکد:
  1. در نوار فرمان دستور matchprop را تایپ کنید.
  2. پس از تایپ این دستور باید یک شیء را به عنوان شیء مبدا انتخاب کنید. شیء مبدا ینی شیء ای که می خواهید ویژگی آن را به بقیه تطابق دهید.
  3. حالا شیء مقصد را انتخاب کرده و کلید ENTER را فشار دهید.
  4. اگر می خواهید ویژگی های مخصوصی را به صورت گزینشی انتقال دهید کلید S را در خط فرمان تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.
  5. با باز شدن پنجره محاوره ای برای شما می توانید تیک ویژگی هایی که می خواهید منتقل نشوند را بردارید. سپس ENTER را فشار دهید تا کار شما به اتمام برسد.
ابزار های کاربردی اتوکد

ابزار های کاربردی اتوکد

ترفند شماره 10: فرمان چندگانه یا multiple

فرض کنید که می خواهید یک دستور را چندین بار پشت سر هم تکرار کنید. اگر بخواهید هر بار موقع استفاده آن را تایپ کنید، وقت زیادی از شما گرفته می شود.. در اینجا ابزار multiple به کمک شما می آید. با تایپ این فرمان می توانید هر دستوری را چندین بار تکرار کنید. این فرمان تا زمانی که کلید ESC  را فشار دهید کار می کند و پس از کلیک روی ECS این کار خاتمه می یابد.

 

ترفند شماره 11: فرمان Overkill

ممکن است در نگاه اول دستور overkill خشن به نظر برسد، اما این دستور گردش کار شما را در نرم افزار اتوکد بهبود می بخشد. آن را در خط فرمان خود وارد کنید و منتظر باشید تا نرم افزار اتوکد شروع به تمیز کردن نقشه شما کند. این فرمان در نقشه شما عبور کرده و خطوط تکراری را حذف می کند. پس از اتمام طراحی تان این دستور را اجرا کنید تا لایه های اضافی حذف شود.

استفاده از دستور OVERKILL در اتوکد:
  1. ابتدا دستور OVERKILL را در نوار فرمان تایپ کنید.
  2. شیء های تکراری را انتخاب کنید.
  3. کلید ENTER را فشاردهید.
  4. در دیالوگ باکسی که برای شما باز می شود یک بار شیء هایی که میخواهند حذف شوند را مرور کنید.
  5. OK را انتخاب کرده و صبر کنید تا عملیات انجام شود.
مهم ترین ابزار های اتوکد

مهم ترین ابزار های اتوکد

ترفند شماره 12: تغییر سریع حروف و متن در اتوکد

زمانی که میخواهید متنی را تایپ کنید و متوجه می شوید که آن را در حالت دیگری می خواستید، ممکن است برایتان بسیار آزار دهنده باشد. خوشبختانه در نرم افزار اتوکد لازم نیست متن را دوباره تایپ کنید. کافی است روی ویرایشگر متن کلیک راست کرده و گزینه change case را انتخاب کنید تا کار شما سریع تر انجام شود. 

 

ترفند شماره 13: حذف فیلتر های لایه در اتوکد

زمانی که آماده ارائه طراحی خود هستید، ممکن است بخواهید هر فیلتر لایه ای را که استفاده کرده اید حذف کنید. این حرکت باعث کمتر شدن حجم فایل در اتوکد شما می شود و روند ارسال طرح به دیگران را نیز آسان تر می کند. روی dialog box لایه مورد نظرتان کلیک کنید و با کلیک روی دکمه “…” به قسمت Named Layer Filters بروید. در این قسمت گزینه Delete All را انتخاب کرده تا از شر فیلترهای لایه باقیمانده خلاص شوید.

 

ترفند شماره 14: فرمان “oops”

دستور oops برای خلاص شدن از بخش هایی از یک طراحی برای مدت کوتاهی است تا شما بتوانید تغییراتی را اعمال کنید. هر چیزی که دستور Erase را روی آن اعمال کرده باشید، با این دستور می توانید بازگردانید; بدون اینکه هیچ ویرایشی را که از آخرین استفاده از دستور Erase که انجام دادید لغو کند. 

ابزار های مهم نرم افزار AUTOCAD

ابزار های مهم نرم افزار AUTOCAD

ترفند شماره 15: ایجاد سریع اشیاء با “The Command Alias”

یکی از کاربردی ترین ابزار های نرم افزار اتوکد دستور The Command Alias است. آن را فعال کنید و برای ایجاد سریع اشکال و اشیاء از آن استفاده کنید. به عنوان مثال با تایپ واژه “C” یک دایره ایجاد کرده و یا با تایپ واژه “L” یک خط ایجاد کنید.

 

اگر در نرم افزار اتوکد تازه کار باشید و یا سال ها از آن استفاده کرده باشید، احتمالا با ابزار های این نرم افزار آشنا هستید. ما امیدوار هستیم که نکات این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده و به شما در تسریع کارتان کمک ویژه ای کرده باشد. 

همچنین آموزشگاه کاشانه دوره آموزشی نرم افزار اتوکد را در شهریور ماه برگزار می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید وارد لینک ” نقشه کشی تاسیسات مکانیکی وبرقی با نرم افزار اتوکد “شوید.

دوره جامع آموزش اتوکد| دوره آموزشی تاسیسات مکانیکی

دوره جامع آموزش اتوکد| دوره آموزشی تاسیسات مکانیکی

دوره آموزشی نرم افزار اتوکد

مراکز بسیاری هستند که شما می توانید آموزش های 0 تا 100 اتوکد را به صورت حرفه ای بیاموزید. در آموزشگاه کاشانه می توانید علاوه بر آموختن اتوکد به صورت کاربردی و حل پروژه، مدرک بین المللی دریافت کنید.

از مهم ترین ویژگی های این دوره آموزشی، علاوه بر دریافت مدرک بین المللی میتوان به گارانتی 3 ساله آموزش اشاره کرد. چنانچه شما در دوره آموزشی اتوکد شرکت کنید می توانید تا 3 دوره بعدی به صورت رایگان در کلاس حضور داشته باشید و از مباحث دوره استفاده کنید.

همچنین علاوه بر آموزش نرم افزار اتوکد شما می توانید طراحی و نقشه کشی تاسیسات مکانیکی و برقی را نیز آموزش ببینید.

برای شرکت در دوره آموزشی اتوکد همین حالا اقدام کنید.

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد