بهینه سازی در مصرف انرژی(بخش1)

بهینه سازی در مصرف انرژی(بخش1) عایق کاری ساختمان

بهینه سازی در مصرف انرژی(بخش1)

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داستن آن در فصل تابستان دارد.به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان 5 درجه گرم تر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست نیز کاسته می شود و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ می گردد . این بروشور حاوی اطلاعاتی در مورد انواع عایق های قابل استفاده در دیوارها و سقف ها و کف هاست و مطالبی در مورد میزان عایق مورد نیاز در ساختمان ها و نحوه نصب انها نیز در بر دارد.

 

عایق ها چگونه کار می کنند؟

ایرانیان از دیرباز با عایق کاری اشنا بوده اند و با استفاده از مصالح ساختمانی در دسترس، خانه های خود را طوری می ساختند که کمترین نیاز را به گرمایش و سرمایش داشته باشد و این خود جلوه ای از تمدن دیرینه ایران و ایرانیان است.
عایق در تابستان باعث می شود گرمای کمتری وارد ساختمان شود و در زمستان نیز جلوی خروج گرما از ساختمان و سرد شدن آن را می گیرد . انواع عایق کاری عایق ها دو گروه اصلی دارند که روش کار آنها کاملا متفاوت است:
• عایق هایی که در ساختار آنها حباب های هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می شوند.
• عایق هایی که حرارت را باز می تابانند. پشت این عایق ها باید حدود 20 میلیمتر فاصله هوایی تعبیه شود.

 

عایق ها چگونه ارزیابی می شوند؟

فاکتور مهم در انتخاب عایق ها، میزان مقاومت حرارتی آنها است. هر قدر این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی ای که به همراه دارد افزایش می یابد. پس به جای ضخامت عایق ها، باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شود. عایق های گوناگون با مقاومت های حرارتی برابر، از نظر میزان صرف جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل کاربرد است. چه جاهایی باید عایق کاری شوند؟ جاهایی که باید عایق کاری شوند عبارتند از:
• سقف ها:مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را % 35 تا %45 کاهش می دهد.
• دیوارهای خارجی:مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود %15 کاهش می دهد
• کف:مصرف انرژی را در زمستان %5 کاهش می دهد.
• لوله های آب گرم: برای عایق کاری لوله های آبگرم می توان از عایق های پتویی یا عایق هایی که به طور ویژه برای لوله های ساخته شده و به راحتی قابل نصب هستند استفاده کرد. سقف و کف ساختمان های موجود را می توان به راحتی عایق کاری کرد.در صورت وجود فضا، دیوارهای خارجی را نیز می توان عایق نمود. براساس مقررات ملی ساختمان، تمام ساختمان هایی که ساخته می شوند باید به اندازه کافی عایق کاری شوند.میزان عایق مورد نیاز نیز در همین مقررات تعیین شده است.

 

چند راهنمای کلی برای نصب عایق ها

عایق ها در صورتی کار خود را انجام می دهند که به طور صحیح نصب شده باشند. موارد زیر به شما کمک می کند تا بهترین کارایی را ازعایق هایی که نصب می کنید ببینید:
• هرگز عایق را فشرده نکنید.عایق باید پس از نصب همان ضخامت اولیه خود را داشته باشند. در غیر این صورت مقدار مقاومت حرارتی آن کاهش می یابد و نمی تواند ان طور که انتظار می رود جلوی انتقال حرارت را بگیرد. عایق کاری را به طور کامل روی تمام سطح انجام دهید. چرا که اگر تنها 5% از سطح خالی بماند، ممکن است تا %50 ار کارایی عایق کاری کاسته شود.
• مواد عایق را باید همیشه خشک نگه داشت زیرا به استثنای پلی استایرن که نسبت به آب مقاوم است، بقیه عایق ها بر اثر رطوبت کاراییشان پایین می آید. در برخی عایق های آزاد مقدار مقاومت حرارتی متناسب با تراکم عایق است نه ضخامت آن. در این عایق ها، مقدار مقاومت ممکن است بعد از مدتی تا 20% کاهش یابد از این رو باید از نصب کننده عایق تضمین گرفت.
• از عایق های آزاد در سقف هایی که شیب زیادی دارند استفاده نکنید.
• در صورت استفاده از عایق های بازتابنده باید حتما پشت آنها یک لایه هوای ساکن به ضخامت 20 میلیمتر وجود داشته باشد . تمام سوراخ ها و پارگی ها و درزها باید با نوار چسب پوشیده شوند.
• اطراف کابل های برق و لوازم الکتریکی را هرگز عایق کاری نکنید. ایمن بودن عایق کاری باید توسط یک فرد متخصص بررسی شود.
• در فاصله کمتر از 90 میلیمتری فن های خروجی عایق نصب نکنید.

 

برای دانلود فایل PDF اینجا کلیک کنید.

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد