بهینه سازی در مصرف انرژی

بهینه سازی در مصرف انرژی- بخش2

بهینه سازی در مصرف انرژی- بخش2

چقدر عایق کاری لازم است؟

مقدار عایق کاری اجباری طبق قانون، تمام ساخت و ساز هایی که در کشور انجام می شود باید مطابق مقررات ملی ساختمان باشد که در سال 1370 به تصویب رسیده است. مبحث نوزدهم این مقررات مربوط به انرژی و صرفه جویی در آن است که اجرای آن از تیرماه سال 1381 اجباری شده است.براساس این مقررات، مقاومت حرارتی اجزای خارجی ساختمان نباید از حد معینی پایین تر باشد. منظور از اجزای خارجی ساختمان، دیوارها و سقف هایی است که از یک طرف با محیط داخل ساختمان و از طرف دیگر با هوای آزاد در تماسند. بقیه دیوارها و سقف ها مانند دیوارهایی که اتاق ها را از هم جدا می کنند یا سقف های بین طبقات شامل این مقررات نمی شوند. برای تعیین حد مجاز مقاومت حرارتی اجزای خارجی، ساختمان ها را به چهار گروه تقسیم می کنند. این دسته بندی براساس موقعیت جغرافیایی،نوع کاربردی، اندازه شهری که در ان ساختمان قرار دارد و زیر بنای ساختمان انجام می گیرد. سپس میزان عایق مورد نیاز در هر یک از این گروه های چهار گانه تعیین می شود. رعایت این حداقل ها در ساختمان هایی که از این پس در مناطق شهری شاخته می شوند الزامیست و شهرداری ها که بر اجرای این مقررات نظارت دارند، گواهی پایان کار را تنها در صورتی صادر می کنند که این موازین رعایت شده باشد.بنابر این اگر می خواهید ساختمان جدیدی بسازید یا پیش خرید کنید حتما از پیمانکار خود بخواهید این مقررات را به طور کامل رعایت کند تا پس از پایان کار با مشکل روبرو نشوید.

عایق کاری پیش از مقدار اجباری:

همان طور که گفته شد مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان تنها حداقل ها را تعیین کرده است، اما می توان ساختمان ها را پیش از اینها هم عایق کرد و در نتیجه انرژی بیشتری صرفه جویی نمود. پیش از اجرای عایق کاری باید هزینه های خرید و نصب عایق و صرف جویی حاصل از این کار را در نظر گرفت و اقتصادی ترین مقدار عایق را تعیین کرد. چه چیزهای دیگری را باید در نظر داشت؟
رعایت اصول ایمنی:
پشم های معدنی(پشم شیشه و پشم سنگ) می توانند بر روی پوست،چشم،بینی،پلو و غیره حساسیت ایجاد کنند. بنابراین هنگام کار با آنها باید لباس ویژه ای پوشید . فیبر سلولز نیز می تواند در چشم و دستگاه تنفس حساسیت ایجاد کند. در صورت استفاده از فیبر سلولز باید از مواد محدودکننده ی آتش استفاده کرد تا در صورت رسیدن شعله به آن، آتش گسترش پیدا نکند. ورقه های بازتابنده می توانند بازتاب های خطرناکی داشته باشند از این رو باید از چشم ها با وسایل ویژه محافظت کرد . پلی استایرن ماده قبل اشتعالی است،از این رو باید از هر دو طرف توسط مواد مقاوم به آتش حفظ شود.

 

عایق کاری از دو جهت باعث کاهش میعان می شود:

 

1 – عایق کاری باعث گرم تر شدن سطوح داخلی ساختمان می شود از این رو بخار آب موجود در هوا نمی تواند تبدیل به مایع شود.
2 – وجود لایه های غیر قابل نفوذ در عایق (آلومینیوم یا غیره) مانع از رسیدن بخار به سطوح سرد می شوند. نصب این لایه های غیر قابل نفوذ در تمام سقف ها و نیز دیوارها در مناطقی که دمای متوسط روزانه آنها از 5 درجه سانتیگراد بالاتر نمی رود لازم است. عایق کاری مناسب برای تابستان عایق کاری به این شیوه به ویژه برای مناطقی که آب و هوایی گرم و خشک دارند بسیار مناسب است.

 

عایق کاری صوتی:

برای جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل ساختمان می توان از عایقه ای متراکم تر استفاده کرد. انواع عایق ها را می توانید از فروشگاه های مصالح ساختمانی تهیه کنید. ممکن است برخی از عایق هایی که در این بروشور از آنها نام برده شده است، در بازار به راحتی یافت نشوند یا عایق های دیگری وجود داشته باشند که نامی از آنها برده نشده است. بنابراین بهتر است اطلاعات تکمیلی را از فروشندگان عایق ها تهیه کنید.در مورد نحوه کاربرد عایق ها نیز معتبرترین مرجع، خود کارخانه سازنده و کاتالوگی است که همراه محصول خود ارائه می کنند. با مصرف هوشمندانه انرژی آینده در دستان ماست.

 

برای دانلود  فایل pdf اینجا کلیک کنید

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد