کاهش بیماری لژیونر
داده‌ ها از مراکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) نگهداری نامناسب جکوزی‌ های عمومی، خطر بیماری لژیونر را افزایش می‌ دهد. بیماری لژیونر سالانه هزاران نفر را درگیر و بار قابل ‌توجهی بر سلامت عمومی تحمیل می‌ کند؛ نرخ مرگ و میر 10% و هزینه سالانه برآورد شده بستری در بیمارستان 433 میلیون دلار تخمین زده می ‌شود.

کد سلامت آبی مدل (CDC (MAHC راهنمایی‌ های مهمی برای کاهش خطر بیماری لژیونر در تاسیسات آبی عمومی ارائه می‌ کند.

MAHC چیست؟

برای مثال MAHC الزامات ساخت، بهره‌ برداری و اجرایی برای تسهیل PH مناسب آب و مقدار مواد ضدعفونی‌ کننده در جکوزی‌ های عمومی را بیان می‌ کند. به‌علاوه، MAHC  سیاست ‌ها و گواهینامه ‌ها را برای آموزش مستند سازی میان پرسنل تاسیسات آبی شرح می‌ دهد.

مالکان، اپراتور ها، مدیران و سایر فعالان این حوزه که در مراحل طراحی، ساخت، نگهداری و تعمیر سیستم‌ های آبی ساختمان فعالیت دارند می‌ توانند از بندهای MAHC برای تدوین یک برنامه مدیریت آب در تاسیسات آبی مطابق با استاندارد 2015-188 اشری «لژیونلوسیس: مدیریت خطر برای سیستم‌ های آب ساختمان» استفاده کنند.

این عناصر همچنین از اجزای برنامه مثل حدود کنترل، اقدامات اصلاحی و ثبت یادداشت ‌ها که اجزای مهم برنامه مدیریت آب منطبق بر 2015-188 استاندارد اشری هستند پشتیبانی می ‌کنند. تلفیق اصول MAHC بهره ‌برداری و نگهداری مناسب جکوزی‌، اپراتورهای آموزش دیده و نظارت می‌ تواند به کاهش خطر بیماری لژیونر کمک کند.

باکتری لژیونر

باکتری لژیونر

بیماری لژیونر

بیماری لژیونر به دلیل استنشاق قطرات آب آلوده به باکتری لژیونلا که علت اصلی بیماری در میان حوادث آب آشامیدنی در ایالات ‌متحده است، ایجاد می‌ شود. عوامل مربوط به رشد لژیونلا بیو فیلم، اسکیل و رسوبات، دمای آب و نوسانات pH، مقادیر ناکافی ضدعفونی‌ کننده، تغییرات فشار آب، ایستایی آب و دماهای گرم است.

از آنجایی که لژیونلا در محیط ‌های آب شیرین گرم رشد می‌ کند، جکوزی ‌هایی که نگهداری نامناسبی دارند می‌تواند اجازه رشد تعداد زیاد لژیونلا و آلوده کردن کسانی که از آن‌ها استفاده می‌ کنند را بدهد.

MAHC مرکز کنترل و پیشگیری بیماری یک جکوزی‌ را به‌ عنوان یک سازه در نظرگرفته شده برای آب گرم یا سرد که مدت ‌زمان حضور در آن طولانی نیست تعریف می‌ کند. سازه‌ های جکوزی‌ برای حمام کردن یا سایر کاربرد های تفریحی استفاده می ‌شوند و معمولاً بعد از هر استفاده تخلیه و دوباره پر نمی‌ شوند.

انواع جکوزی‌ ها شامل آب درمانی، حباب‌ های القای هوا و بازچرخانی می ‌شوند که البته تنها محدود به این موارد نمی ‌شوند. MAHC راهنمای داوطلبانه بر اساس دانش و بهترین روندهایی است که می‌تواند به مراجع قانونی محلی و دولتی و بخش آبزی (مثل سلامت عمومی، اپراتورها، صنایع و سایر فعالان تاسیسات آبی) در سالم و ایمن ‌تر ساختن شنا و سایر فعالیت‌ های آبی کمک کند. دولت ‌ها، محلی‌ ها و بخش آبزی می ‌توانند از MAHC برای کاهش خطر شیوع‌ ها، غرق شدن ‌ها و صدمات شیمیایی استخرها استفاده کنند.

راهنما های MAHC جامع و فراگیر هستند و به مسائل طراحی، ساخت، بهره‌ برداری، نگهداری، سیاست‌ ها و مدیریت تاسیسات آبی عمومی می‌ پردازند.

اطلاعات بهداشت عمومی برای پشتیبانی از کاربرد MAHC

تخلفات غالب ایمنی و سلامت از کدهای تاسیسات آبی محلی مثل PH، دما و غلظت ماده ضدعفونی اغلب در استخرها و جکوزی‌ های عمومی گزارش شده است و چالش نگهداری مناسب استخر و جکوزی همچنان ادامه دارد.

در سال 2016، شبکه پایش بازرسی تاسیسات آبی NAFIS) CDC) گزارش داد 11% بازرسی ‌های معمول استخر (5139 از 43636) منجر به بسته شدن فوری شد. یک درصد بالاتر بازرسی‌ های معمول جکوزی یا وان‌ها که برای NAFIS گزارش شد به بسته شدن 15.1% موارد (2217 از 14637) انجامید.

داده‌ های NAFIS نشان می‌ دهد رایج‌ ترین تخلفات از جکوزی یا وان گرم از بازرسی ‌ها مشکلات زیر بوده است:

  • غلظت ماده عفونی کننده (19.2%)
    • pH (27.5%)
    • ایمنی ماده شیمیایی استخر (9.9%)
    • دمای زیاد آب (7.5%)

در سال 2016، CDC گزارش داد وان‌ های داغ (در صورت نگهداری مناسب) سومین علت شیوع بیماری لژیونر است. مخصوصاً، خطا های انسانی در حداقل نیمی از کل شیوع‌ های بررسی شده نشان داده شد که شامل موارد زیر بود:

  • نگهداری نامناسب فیلتر
    • مقادیر کم ضد عفونی‌ ها
    • نظارت ناکافی
    • تهویه و کنترل دمای استخر

داده‌ های CDC تأکید می ‌کند بهره ‌برداری و نگهداری نامناسب جکوزی ‌های عمومی رایج است و فرصت‌ های از دست رفته پیشگیری می ‌تواند منجر به شیوع این بیماری شود.

باکتری لژیونلا در جکوزی عمومی

باکتری لژیونلا در جکوزی عمومی

بررسی فصل های MAHC

MAHC که هر دو سال به‌ روز می‌ شود، از 6 فصل تشکیل می ‌شود که حاوی راهنما هایی برای بهبود سلامت و ایمنی در تاسیسات آبی می ‌باشد. فصل ‌های مربوط به کاهش خطر بیماری لژیونر در جکوزی‌ های عمومی عبارت‌ اند از:

طراحی و ساخت (فصل 4)، بهره‌ برداری و نگهداری (فصل 5) و سیاست‌ ها و مدیریت (فصل 6). MAHC راهنما های ویژه‌ ای را شرح می‌ دهد که می ‌تواند با برنامه ‌های مدیریت آب تلفیق شود تا رشد و گسترش لژیونلا در جکوزی‌ ها را کاهش دهد.

 

1- طراحی و ساخت 
  • فصل 4 زبان ساخت و طراحی خاصی را شرح می‌ دهد که می‌ تواند برای کاهش خطر بیماری لژیونر در تاسیسات آبی جدید یا تغییر قابل توجه یک سازه آبی استفاده شود.
  • برای مثال، MAHC شامل الزامات ضدعفونی خودکار و کنترل pH می‌ شود، دبی ‌ها و زمان‌ های تعویض را تعیین می ‌کند، فاصله دریچه‌ های ورودی را شرح می ‌دهد تا از اختلاط کافی اطمینان حاصل کند و ابزاری برای تخلیه ساده و تمیز کردن اسپا الزامی می‌ سازد.
  • الزامات ساخت و طراحی MAHC همچنین مشخص می کند اسپاها با سیستم هوا سازی که مطابق با استاندارد 2013-62.1 اشری «تهویه برای کیفیت قابل قبول هوای داخل» باشد.

 

2- بهره برداری و نگهداری MAHC 
  • فصل 5 توصیه‌ های بهره ‌برداری و نگهداری ویژه‌ای از جمله الزام تاسیسات آبی برای داشتن یک برنامه نگهداری پیشگیرانه، بهره‌ برداری مداوم از سیستم باز چرخانی، فیلتر ها و محیط فیلتر برای جکوزی‌ ها به منظور مطابقت با NSF/ANSI50 , تجهیزات استخرهای شنا، جکوزی‌ ها، وان ‌های آب گرم و سایر تاسیسات تفریحی آبی و نرخ فیلتراسیون و شستشو ارائه می ‌کند.
  • استاندارد های بهره‌ برداری و نگهداری MAHC همچنین حداقل و حداکثر غلظت ‌های ضدعفونی، حداقل و حداکثر مقادیر pH، تعداد دفعات آزمایش شیمیایی کیفیت آب، مشخصات شفافیت آب، ممانعت از مصرف اسید سیانوریک در جکوزی ‌ها و تخلیه و پاکسازی منظم جکوزی‌ ها را الزامی می کنند.
  • همچنین ارزیابی‌ های معمول، موردی و پیگیری تاسیسات آبی عمومی که توسط ناظران آموزش دیده و اپراتورهای تاسیسات آبی انجام می شود را توصیه‌ می کند.

 

3- مدیریت و سیاست ‌های MAHC 
  • سیاست‌ ها و روند های مخصوص جکوزی شامل توصیه ‌هایی می‌ شود که همه جکوزی‌ ها باید آموزش‌ های کار با مواد شیمیایی و اپراتور جکوزی تایید شده محلی یا دولتی داشته باشند. MAHC عناوین ضروری در دوره ‌های آموزشی ویژه اپراتورها و الزامات آموزش پرسنل را شرح می‌ دهد. به علاوه، این پرسنل آموزش دیده باید در ساعات پیک و فصل‌ هایی که جکوزی ‌ها بیشتر استفاده می ‌شود، در دسترس باشند.
  • اپراتورهای استخر و جکوزی نقش مهمی در کاهش خطر بیماری لژیونر ایفا می ‌کنند. این متخصصان باید دانش عملی از حوزه ‌های کلیدی MAHC و راهنمای اشری و رابطه آن ‌ها با کاهش بیماری داشته باشند.
  • به‌ روز نگه داشتن MAHC یک وظیفه دائمی است. CDC با انجمن کد سلامت آبی مدل (CMAHC) برای کمک به اطمینان از این مساله که کد سلامت آبی مدل پیوسته به ‌روز می ‌شود و همگام با آخرین علوم و بهترین روندها پیش می ‌رود کمک می ‌کند.
باکتری لژیونلا در آب

باکتری لژیونلا در آب

اعضای CMAHC از بخش بهداشت عمومی، بخش آبی، تجاری، دانشگاه‌ ها و کارهای عمومی در سراسر کشور برای اطمینان از آخرین پیشرفت ‌های علمی و فناوری توسط MAHC مدیریت می‌ شوند. توصیه‌ های بهبود MAHC هر دو سال یک بار برای اطمینان از به ‌روز بودن کافی راهنما به CDC ارسال می ‌شود.

تلفیق MAHC همراه با راهنمای اشری می‌ تواند ابزار قوی برای تدوین و اجرای یک برنامه مدیریت آب برای کاهش خطر بیماری لژیونر مربوط به جکوزی‌ های عمومی باشد.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد