روند تاسیسات ساختمان

روند پیشرفت تاسیسات ساختمان

به جرئت می توان یکی از پردرآمد ترین مشاغل حال حاضر دنیا را صنعت تاسیسات ساختمان دانست. بسیاری از افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، ماهیانه درآمد زیادی را به دست می آورند. اگر به دنبال این هستید که وارد صنعت ساختمان سازی شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید چرا که قصد داریم در خصوص تاسیسات ساختمان و همچنین این موضوع که در 10 سال آینده روند تاسیسات ساختمان به کجا می رود، صحبت کنیم.

در سالیان گذشته به دلیل نبود امکانات لازم و کافی بسیاری از مردم تنها از ابزارهایی که در دست داشتند، برای ساخت خانه های مختلف استفاده می کردند. با پیشرفت علم و تکنولوژی قضیه اما کمی متفاوت شد؛ چرا که ابزارهای مختلفی برای ساخت و احداث ساختمان ها به وجود آمدند. یکی از جنبه های مثبت این ماجرا در این است که هر روزه شاهد پیشرفت علم و تکنولوژی در تمامی زمینه ها از جمله صنعت ساختمان سازی هستیم. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد این فکر را داشته باشند که در 10 سال آینده روند پیشرفت تاسیسات ساختمان چگونه خواهد بود.

پیشرفت های تاسیسات مکانیکی در 10 سال آینده

در صنعت ساختمان سازی نیاز به استفاده از تاسیسات مکانیکی می باشد. منظور از تاسیسات مکانیکی تاسیساتی هستند که برای تهویه هوا، سیستم های آب رسانی و فاضلاب، سیستم های برودتی و حرارتی است. بزرگ ترین پیشرفتی که در چند سال آینده شاهد آن در تاسیسات مکانیکی خواهیم بود موضوع گرم و سرد کردن دمای خانه بدون نیاز به پکیج خواهد بود. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی می توان این انتظار را داشت که در ساخت خانه ها از عایق هایی استفاده شود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود. بدین صورت سیستم های حرارتی و برودتی در دیوارها نصب می شوند و دمای خانه از این طریق معتدل می شود.

برای تهویه هوا این روزها از سیستم های مختلفی استفاده می شود. یکی از متداول ترین روش ها برای تهویه هوا را می توان باز گذاشتن درب و پنجره ها دانست. تا چند سال آینده دیگر خبری از این روش نیست و می توان از شیشه هایی استفاده کرد که توانایی عبور هوا را از داخل محیط به بیرون محیط دارند. از این شیشه ها برای تهویه هوای منزل و محیط های کار می توان استفاده کرد.

رشته تاسیسات مکانیکی

رشته تاسیسات مکانیکی

صنعت ساختمان سازی به چند دسته تقسیم می شود؟

صنعت ساختمان سازی از لحاظ تاسیساتی که در آن به کار برده می شود، به چهار گروه اصلی تقسیم می شود. هر کدام از این گروه ها ممکن است خود چند زیر مجموعه جدا را داشته باشند.

گروه اول ساختمان هایی با اهمیت بسیار زیاد هستند. این ساختمان ها به واسطه موقعیتی که دارند، باید در ساخت آن ها از تاسیسات درجه یک استفاده شود. مراکز آتش نشانی، مراکز درمانی و… از جمله این ساختمان ها هستند.

دسته دوم ساختمان هایی با اهمیت زیاد هستند. این ساختمان ها اهمیت ساختمان های دسته اول را ندارند اما در ساخت آن ها از جدیدترین تاسیسات ساختمان بهره برده شده است. دسته دوم خود دارای سه زیر مجموعه هستند.

  • دسته اول از این زیر مجموعه ها ساختمان هایی هستند که خرابی آن ها تلفات مالی و جانی بسیار زیادی را به بار می آورد. مراکز آموزشی، مراکز تفریحی و… از جمله این اماکن هستند.
  • دسته دوم را مراکزی شامل می شوند که خرابی آن ها ممکن است باعث آسیب رسیدن به سرمایه های ملی شود. موزه ها، مراکز نگه داری اسناد و… نیز زیر مجموعه این دسته هستد.
  • دسته سوم را می توان مراکزی دانست که خرابی آن ها باعث می شود تا محیط زیست آلوده شود. مراکز سوخت رسانی، پالایشگاه ها و… را می توان زیر مجموعه های این دسته دانست.

دسته سوم را می توان دسته ای کم اهمیت نسبت به دسته های دوم دانست. این دسته ها همه ساختمان هایی هستند که مشمول آیین نامه های دولتی می شوند و در دو دسته دیگر جای نمی گیرند. هتل ها، ساختمان های اداری و تجاری، کارگاه های تولیدی و… از جمله این دسته هستند.

دسته چهارم دسته ای کم اهمیت هستند. احتمال آسیب رسیدن به ساختمان هایی که در این دسته قرار دارند، بسیار کم است.

پیشرفت تاسیسات ساختمان

در قسمت قبلی این مقاله در مورد انواع ساختمان ها صحبت شد. در این قسمت می خواهیم در خصوص پیشرفت هایی که در چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود، صحبت کنیم.

دسته اولی که در قسمت قبلی در ارتباط با آن ها صحبت شد، دسته بسیار مهمی هستند؛ چرا که اهمیت بسیار زیادی را دارند. برای پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی نیاز است تا در ساخت این مجموعه از بهترین امکانات روز استفاده شود.

از مهم ترین مواردی که طی چند سال آینده شاهد رشد چشم گیر آن ها در صنعت ساختمان سازی خواهیم بود عبارتند از:

  • استفاده از بتن خود ترمیم شونده
  • انرژی جنبشی قدم ها
  • واقعیت مجازی
  • آجرهای هوشمند
  • پوشش تولید انرژی
  • پیش بینی حرکات رانش زمین
  • استفاده از ربات های هوشمند

در ادامه به توضیح تک تک موارد می پردازیم. البته ناگفته نماند، از این موارد این روزها زیاد استفاده نمی شود و عده بسیار کمی از آن ها استفاده می کنند. با این حال اما طی 10 سال آینده می توان این انتظار را داشت که این 7 مورد جزء جدایی ناپذیر از صنعت ساختمان سازی باشند.

روند پیشرفت تاسیسات مکانیکی

روند پیشرفت تاسیسات مکانیکی

بتن های خود ترمیم شونده در ساخت ساختمان

به جرئت بتن را می توان یکی از مهم ترین اجزای ساختمان دانست که این روزها به کرات از آن ها استفاده می شود. وظیفه بتن استحکام بخشیدن به سازه اصلی ساختمان می باشد. یکی از بزرگ ترین ایراداتی که می توان به بتن ها وارد کرد، موضوع ترک خوردگی آن ها می باشد. از مهم ترین دلایل ترک خوردگی بتن ها را می توان مقاومت کشسانی کم آن ها دانست. در صورتی که بتن ترک بخورد امنیت و استحکام ساختمان زیر سوال می رود.

بتن ها از سیمان، آب و سنگدانه ساخته می شوند. افزودن مقدار کمی افزودنی مانند نانوتبوب می تواند عملکردی که بتن ها دارند را تحت تاثیر قرار دهد. همین موضوع سبب می شود تا دوام بتن ها بالا رود. این روزها بسیاری از سازندگان به دلیل قیمت بالایی که این نوع بتن ها دارند، تمایلی به خرید بتن های خود ترمیم شونده ندارند. نکته مثبتی که وجود دارد این است که در چند سال آینده سازندگان اجازه استفاده از بتن ها معمولی را ندارند و مجبور به استفاده از بتن های خود ترمیم شونده هستند.

در صورتی که به بتن های خود ترمیم شونده آسیبی وارد شود، خودشان به صورت کاملا طبیعی و بدون نیاز به دخالت فیزیکی ترمیم می شوند. همین موضوع کافیست تا انقلابی در تاسیسات ساختمان به وجود آید و دیگر هیچ نگرانی از بابت ترک خوردن بتن ها و همچنین زیر سوال رفتن امنیت بتن ها وجود نداشته باشد.

انرژی جنبشی قدم ها

شاید اگر در گذشته این صحبت زده می شد که در 10 سال آینده زندگی تمامی افراد به تلفن های همراه هوشمند گره خواهد خورد، کسی باور نمی کرد. این روزها فناوری و تکنولوژی های مختلف به زندگی مردم گره خورده است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. تقریبا زمانی که در خیابان راه می روید محال است با افرادی که در حال استفاده از تلفن های همراه خود هستند، روبرو نشوید.

همین پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا بسیاری از دولت ها به فکر استفاده از آن در جهت رسیدن به اهداف خود باشند. با بیش تر شدن جمعیت روی کره زمین استفاده از انرژی بسیار بیش تر از همیشه شده است. برای این که بتوان با کم ترین هزینه انرژی های مختلفی تولید کرد، یک روش به نام انرژی جنبشی قدم ها وجود دارد. سازندگانی که در صنعت ساختمان سازی فعال هستند، اقدام به طراحی و ساخت پیاده روهایی در اماکن شلوغ می کنند. در این اماکن زمانی که افراد مختلف راه می روند به واسطه قدم زدن آن ها انرژی تولید و ذخیره می شود.

این مورد را به جرئت می توان یکی از جدیدترین فناوری ها در صنعت ساختمان سازی دانست که بسیاری از کشورها در دنیا به دنبال استفاده از آن هستند. در نقطه مقابل اما برخی از کشورها به این مورد اهمیت بسیار زیادی را نمی دهند. برای این که بتوانید در استفاده از تاسیسات ساختمانی و مکانیکی موفق باشید، نیاز است تا خود را همگام با نیازهای روز جامعه پیش ببرید.

پیشرفت تکنولوژی در تاسیسات ساختمان

پیشرفت تکنولوژی در تاسیسات ساختمان

واقعیت مجازی

اگر به دنبال کاهش هزینه های خود و همچنین کاهش پیچیدگی های طراحی ساختمان هستید، نیاز است تا از واقعیت مجازی استفاده کنید. در واقع برای این که بتوانید طرح نهایی ساختمان خود و همچنین تاسیسات ساختمانی که قرار است از آن ها استفاده شود را مشاهده کنید، نیازی نیست مدت زمانی طولانی را برای دیدن طرح نهایی در انتظار باشید. کافیست با زدن یک عینک ساخته شده مطابق با جدیدترین اصول فناوری و تکنولوژی به تماشای طرح نهایی ساختمان خود بنشینید. به وسیله این عینک می توانید تمامی ایراداتی که در پروژه خود وجود دارد را مشاهده کنید و برای رفع آن قبل از اقدام به هرگونه کاری راه حلی را بیابید.

در پروژه های بزرگ برای این که بتوان به افراد زیادی نقاط ضعف و قدرت کار را نشان داد، می توان از این روش استفاده کرد. اگر می خواهید در این حوزه کاری موفق عمل نمایید، نیاز است تا از جدیدترین امکاناتی که در دست دارید استفاده بهینه نمایید.

آجرهای هوشمند

قطعا با شنیدن این جمله از تعجب دهانتان باز مانده است. آجر یکی دیگر از اجزای مهم هر ساخت و سازی به شمار می آید که باید از آن ها در ساخت هر خانه ای استفاده کرد. آجرهایی که این روزها از آن ها استفاده می شود، مقاومت خوبی را دارند اما نمی توان از آن ها به عنوان یک انتخاب مطمئن یاد کرد چرا که ممکن است بر اثر عوامل بسیار زیادی مورد آسیب قرار بگیرند. آجرهایی که این روزها از آن ها استفاده می شوند وزن بسیار سنگینی را دارند و مقاومت آن چنانی نیز ندارند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی آجرهای هوشمندی ساخته شده اند که می توان از آن ها استفاده کرد. این آجرها ظاهری شبیه به لگو را دارند و وزن بسیار سبکی را نیز دارند. مقاومت این آجرها در برابر عوامل خارجی مثال زدنی است. البته به دلیل قیمت بالایی که این آجرها دارند، این روزها عمده ساختمان سازان هیچ تمایلی به استفاده از آن ها ندارد. یک خبر خوشی که به شما خوانندگان این مقاله می دهیم این است که در طی چند سال آینده دیگر امکان استفاده از آجرهای معمولی فراهم نیست و تمامی خانه ها باید مطابق با جدیدترین اصول و البته تکنولوژی موجود طراحی و ساخته شوند.

این آجرها مقاومت بسیار زیادی را دارند و در برابر تهدید های خارجی مانند زلزله، طوفان و… آسیب نمی بینند. اکثر کشورهای صنعتی دنیا برای ساخت ساختمان های پر اهمیت که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، از این نوع آجرها استفاده می کنند.

تاسیسات مکانیکی ساختمان

تاسیسات مکانیکی ساختمان

پوشش تولید انرژی

یکی دیگر موارد بسیار مهمی که در صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می شود، شیشه است. اکثر سازندگان به نمای ساختمان خود اهمیت بسیار زیادی را می دهند. شیشه یک جلوه بی نظیری را به فضای بیرونی ساختمان می دهد. همان قدر که استفاده از شیشه می تواند باعث زیبایی محیط شود، به طبع یک سری از مشکلات را هم برای سازندگان به وجود می آورد. با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه شاهد وجود شیشه هایی فتوولتائیک هستیم. این شیشه ها این توانایی را دارند تا در هنگام روز برق تولید کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این شیشه ها جزئی از شیشه های نیمه هادی هستند. شیشه های نیمه هادی این روزها در دنیا با نام سلول های خورشیدی شناخته شده هستند. شیشه های نیمه هادی بین دو لایه شیشه قرار می گیرند. از میان این شیشه ها نور به صورت مستقیم عبور می کند. ساختمان هایی که از تعداد زیادی شیشه های فتوولتائیک استفاده می کنند، می توانند از انرژی خورشید مقدار زیادی برق را تولید کنند. در واقع در چند سال آینده با استفاده از این شیشه ها هیچ فردی دیگر کوچک ترین مبلغی را بابت پول برق پرداخت نمی کند.

زلزله تهدیدی همیشگی برای بشر

یکی از مواردی که همواره بشر را تهدید می کند موضوع زلزله است. در آینده نه چندان دور استفاده از GPS به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر در صنعت ساختمان سازی شناخته خواهد شد. از این GPS ها برای پیش بینی زلزله، سیل، طوفان و… استفاده می شود. ساکنین ساختمان می توانند به صورت روزانه از این GPS ها برای مطلع شدن از شرایط جوی استفاده کنند.

استفاده از ربات های هوشمند

یکی دیگر از مواردی که در چند سال آینده شاهد آن در صنعت ساختمان سازی خواهیم بود، موضوع استفاده از ربات ها برای جابجایی مصالح ساختمان به جای نیروی انسانی خواهد بود. طبق پیش بینی های صورت گرفته در چند سال آینده تعداد نیروهای انسانی برای ساخت و ساز ساختمان ها به کم ترین مقدار خود در طول تاریخ خواهد رسید.

نتیجه گیری

در این مقاله در خصوص این موضوع که در 10 سال آینده روند تاسیسات ساختمان به کجا خواهد رسید، صحبت شد. با توجه به پیشرفتی که هر روزه شاهد آن هستیم تا 10 سال آینده تحولات عظیم و غیر قابل باوری در حوزه ساختمان سازی رخ خواهد داد. اگر می خواهید در این حوزه موفق شوید، نیاز است تا خود را با نیازهای روز جامعه پیش ببرید. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید اطلاعاتی مفید را در خصوص این تحولات به دست آورید.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد