خوردگی تنشی و روشهای کنترل آن

خوردگی تنشی و روشهای کنترل آن

خوردگی تنشی و روش های کنترل آن

خوردگی تنشی در تمام صنایع بسیار معمول و متداول است و کارشناسان خوردگی آن را بدترین نوع خوردگی معرفی کرده اند. از آنجا که اثرات این تخریب منجر به ایجاد ترکهایی در قطعه مورد نظر می شود آن را بنام S.C.C. نیز می شناسیم. در بررسی حوادث و فجایع مهندسی نمونه های بی شماری از S.C.C. ثبت شده اند که متاسفانه بدون هیچگونه علائم یا اخطار قبلی و معمولا به صورتی مخرب و همراه با تلفات جانی رخ داده اند.

از تعداد حدود ۵۰۰۰ کشتی تجاری که در دوران جنگ دوم جهانی ساخته شدند در بیش از هزار مورد آنها تا سال ۱۹۶۴ ترکهایی کاملا توسعه یافته با ابعاد قابل ملاحظه ای مشاهده شد. بین سالهای ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۲ بیش از ۲۰۰ کشتی دچار گسیختگی های نوع شدید شده و دست کم تعداد ۹ کشتی نفتکش و ۷ کشتی تجاری در اثر وقوع شکستهای ترد کاملا از هم گسیخته شدند. در اواسط دهه ۱۹۵۰، دو فروند هواپیمای کامت وقتی که در ارتفاع بالا پرواز می کردند به طرز وحشتناکی متلاشی شدند.

تحقیقا بسیار طولانی که روی این موضوع انجام گرفت نشان داد که این گسیختگی ها از ترکهای خستگی بسیار کوچکی ناشی از ناحیه سوراخهای پرچ مجاور دریچه های کابین اصلی هواپیما شروع شده بودند.

همچنین شکست بسیاری از سازه ها مانند پل پوینت پلیزنت در ایالت ویرجینیای غربی آمریکا در سال ۱۹۶۷ و نیز شکست سازه سکوی نفتی در سال ۱۹۸۸ در دریای شمال دقیقا ناشی از خوردگی تنشی بوده است.

تعریف خوردگی تنشی

در شرایطی که قطعه ای تحت تاثیر تنش کششی ثابتی بوده و همزمان در محیط خورنده قرار گرفته باشد به علت اثرات همزمان و متقابل این عوامل سرعت و میزان خوردگی تشدید می گردد و آن را خوردگی تنشی می گوییم. از آنجا که اثرات این تخریب منجر به ایجاد ترکهایی در قطعه مورد نظر می شود آن را “ترک خوردگی تنشی” نیز می نامند که اغلب با علامت اختصاریS.C.C.  به آن اشاره می شود.

 

برای دانلود رایگان روی کلمه خوردگی تنشی کلیک کنید

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد