corona havac

توصیه‌های ضدکرونایی ASHRAE و REHVA برای اپراتورهای تاسیسات

سیستم‌های HVAC در اغلب ساختمان‌های غیرپزشکی نقش کمی در انتقال بیماری‌های عفونی مثل کووید ۱۹ دارند. دانش ما نسبت به کووید ۱۹ از ویروسی که از آن به وجود آمده است و نحوه انتشار آن حاصل می‌شود. طبق یک استنتاج عقلی که هنوز کاملا ثابت نشده است می‌توان از ویروس سارس که از نظر ژنتیکی مشابه SARS-CoV-2 است و در سال ۲۰۰۳ انتشار پیدا کرد به عنوان نمونه برای انتشار سایر ویروس‌ها اطلاعاتی را کسب کرد. این نتایج از تحقیقات مقدماتی حاصل شده است و به دلیل نیاز فوری به اطلاعات منتشر شده است و احتمالا برای رسیدن به اجماع علمی باید سال‌ها صبر کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید ۱۹ در درجه اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرد آلوده (سرفه یا عطسه) گسترش می‌یابد. صحبت کردن و نفس کشیدن نیز می‌تواند قطرات و ذرات را آزاد کند. قطره‌ها در حدود یک متری به سطح زمین یا سایر سطوح سقوط می‌کنند، در حالی که ذرات در هوا بیشتر مانند یک گاز رفتار می‌کنند و می‌توانند از طریق هوا برای مسافت‌های طولانی‌تری حرکت کنند و در جایی به مردم منتقل بشوند و همچنین روی سطوح مستقر شوند. ویروس را می‌توان با دست‌هایی که سطوح آلوده را لمس می‌کنند (به نام انتقال فومیت) دریافت کرد و یا در هنگام اختلال در سطوح مجددا وارد هوا کرد.
پیشنهادات زیر برای کارفرمایان و صاحبان ساختمان است که در سند WHO به عنوان آماده‌سازی محل‌های کار برای کووید ۱۹ ارایه شده است. متن زیر در درجه اول برای متخصصان HVAC و مسئولان تاسیسات در نظر گرفته شده است، اما ممکن است برای متخصصان بهداشت حرفه‌ای و عمومی نیز مفید باشد. در ادامه اقدامات احتیاطی مربوط به ساختمان و برخی از واکنش‌ها توضیح داده شده است. این راهنما شامل ساختمان‌های تجاری و عمومی (به عنوان مثال، دفاتر، مدارس، مناطق خرید ورزشی و غیره) که احتما حضور افراد ناقل موجود است می‌باشد و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (معمولا با غلظت بیشتری از افراد آلوده) از مطالعه خارج می‌شوند.

توصیه‌های عملی برای اپراتوری تاسیسات ساختمان

تامین هوا و تهویه اگزاست را افزایش دهید
در ساختمان‌هایی که دارای سیستم تهویه مکانیکی هستند، توصیه می‌شود زمان کار سیستم تهویه طولانی شود. ساعت‌های تایمر سیستم را تغییر دهید تا دو ساعت زودتر تهویه شروع شود و دیرتر از حد معمول خاموش شود. راه حل بهتر حتی نگهداشتن تهویه در هفت روز هفته در ۲۴ ساعت است. در صورت عدم حضور افراد، تهویه هوا کاهش یابد ولی خاموش نشود. با توجه به زمان فصل بهار و نیازهای کم به گرمایش و خنک‌کننده، توصیه‌های فوق مصرف انرژی محدودی دارند و در مقابل به خارج کردن ذرات ویروس از ساختمان و از بین بردن ذرات ویروس آزادشده از سطوح کمک می‌کنند.
توصیه کلی تهویه بیشتر از حد معقول است. جنبه اصلی میزان تامین هوای تازه برای هر فرد است. اگر به دلیل دورکاری، تعداد کارمندان کاهش یافته است، سایر کارمندان را در مناطق کوچکتر متمرکز نکنید، بلکه فاصله را در بین آنها حفظ یا بزرگ‌تر کنید تا اثر تمیز کردن تهویه را تقویت کنید.
سیستم‌های تهویه اگزاست توالت‌ها باید همیشه در هفت روز هفته در بیست و چهار ساعت نگه داشته شوند و از تحت فشار بودن اطمینان حاصل کنید، به خصوص برای جلوگیری از انتقال مدفوع – دهان.
بیشتر از گردش هوای پنجره استفاده کنید
توصیه کلی این است که از فضای شلوغ و تهویه مطبوع کم دوری کنید. در ساختمان‌های فاقد سیستم تهویه مکانیکی توصیه می‌شود از پنجره‌ها استفاده کنید. (خیلی بیشتر از حالت عادی، حتی اگر این باعث ناراحتی‌های حراتی شود). هوای پنجره تنها را افزایش نرخ تبادل است. می‌توان هنگام ورود به اتاق پنجره‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر باز کرد (مخصوصا هنگامی که اتاق قبلا توسط شخص دیگری اشغال شده باشد). همچنین در ساختمان‌هایی که تهویه مکانیکی دارند می‌توان از هوای پنجره برای تقویت بیشتر تهویه استفاده کرد.
پنجره‌های باز توالت‌های دارای مکش منفعل یا سیستم اگزاست مکانیکی که ممکن است باعث ایجاد جریان هوای آلوده از توالت به اتاق های دیگر شود، دلالت بر این است که تهویه در جهت معکوس کار می‌کند. در این حالت، از پنجره‌های باز توالت باید اجتناب شود. در صورت عدم وجود تهویه کافی اگزاست از توالت‌ها و جلوگیری از تهویه هوا در توالت‌ها، جلوگیری از بازشدن پنجره‌ها در سایر فضاها نیز مهم است.
رطوبت و تهویه مطبوع هیچ اثر عملی ندارد
انتقال برخی از ویروس‌ها در ساختمان‌ها می‌تواند با تغییر دمای هوا و رطوبت محدود شود. در مورد کووید ۱۹ این متاسفانه گزینه مناسبی نیست زیرا ویروس SARS-C0V-2 کاملا مقاوم در برابر تغییرات محیطی است و فقط برای رطوبت نسبی بسیار بالاتر از ۸۰ درصد و دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد حساس است که در ساختمان قابل دستیابی و قابل قبول نیست.
قطرات ریز تحت فشار (./۵ تا ۱۰ میکرون) تحت هر سطح رطوبت نسبی RH سریع تبخیر می‌شوند. سیستم های بینی و غشاهای مخاطی در RH بسیار پایین ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به عفونت‌ها حساس‌تر هستند و به همین دلیل بعضی اوقات رطوبت در زمستان گاهی پیشنهاد می‌شود (تا حدود ۳۰ درصد). این نیاز غیرمستقیم برای رطوبت در مورد کووید 19 با توجه به شرایط آب و هوایی دریافتی صدق نمی‌کند (از مارس به بعد ما انتظار داریم RH داخلی بیش از ۳۰ درصد در کلیه شرایط آب و هوایی اروپا بدون رطوبت باشد).
بنابراین، نیازی به سیستم‌های رطوبت‌ساز نیست. با توجه به شروع فصل بهار، این سیستم‌ها به هیچ وجه نباید مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
سیستم‌های گرمایش و سرمایش به طور قابل استفاده است زیرا هیچ گونه پیامد مستقیمی در پخش کووید 19 ندارند. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی لازم نیست در دمای خاصی تعظیم شود.
تمیز کردن داکت‌ها نتیجه عملی ندارد
گزارش‌های بسیاری موجود است که به منظور جلوگیری از انتقال SARS-CoV-2، به تمیز کردن داکت‌های تهویه از طریق سیستم‌های تهویه توصیه می‌کنند. تمیز کردن داکت‌ها در برابر عفونت از اتاق به اتاق موثر نیست زیار در صورت پیروی از راهنمایی های فوق در مورد بازیابی گرما و چرخش مجدد، سیستم تهویه منبع آلودگی نیست. ویروس‌های متصل به ذرات کوچک در مجاری تهویه به راحتی ذخیره نمی‌شوند و به طور طبیعی با جریان هوا خارج می‌شوند. بنابراین، هیچ تغییری در روش‌های تمیز کردن و نگهداری داکت‌ها لازم نیست. مهمتر از آن، افزایش عرضه هوای تازه و جلوگیری از چرخش هوا مطابق توصیه‌های فوق است.
تعویض فیلترهای هوای بیرونی ضروری نیست
در زمینه کووید ۱۹، سوال شده است که آیا فیلترها را باید تعویض کنیم و در موارد بسیار نادر از آلودگی ویروس در فضای باز چه محافظتی وجود دارد؟

به عنوان مثال، اگر اگزاست هوا نزدیک به ورودی هوا باشد چه کار کنیم؟

سیستم های تهویه مطبوع مدرن بلافاصله پس از مصرف هوای بیرون مجهز به فیلترهای هوا درست در فضای باز هستند که ذرات را از هوای خارج تصفیه می‌کنند. اندازه ذرات کرونا ویروس از ۱۶۰-۸۰ نانومتر PM0.1 از فیلترهای F8 کوچکتر است و راندمان ۶۵-۹۰ درصد برای PM1 دارد، اما بسیاری از ذرات کوچک بر روی الیاف فیلتر با مکانیسم انتشار مستقر می‌شوند. ذرات SARS-CoV-2 همچنین با ذرات بزرگتر جمع می‌شوند. این بدان معنی است که در موارد نادر برای هوای آزاد آلوده به ویروس، فیلترهای هوای مناسب در فضای باز محافظت مناسب برای غلظت کم و گاه انتشار ویروس‌ها فراهم می‌کنند.
از منظر تعویض فیلتر، می‌توان از روش‌های معمول نگهدارنده استفاده کرد. فیلترهای مسدودشده در این زمینه منبع آلودگی نیستند، اما جریان هوا را کاهش می‌دهند که تاثیر منفی بر آلودگی های داخلی دارد. بنابراین هنگامی که فشار یا محدودیت زمانی بیش از حد باشد، یا مطابق با برنامه ریزی تعمیر شده، فیلترها باید طبق روال عادی جایگزین شوند. در پایان ما توصیه نمی‌کنیم فیلترهای هوای موجود را تغییر داده و آنها را با نوع دیگری از فیلترها جایگزین کنید و همچنین توصیه نمی‌کنیم آنها را زودتر از حد طبیعی تغییر دهید.

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد