ماخذ : ماهنامه تهویه مطبوع – شماره اول – فروردین 1382
ترجمه: عباس آسوده

کتابخانه ملی

در حفاظت کتابخانه در برابر دود و آتش به مواردی چون حفاظت از جمعیت در فضاهای مطالعه و سالن های
اجتماعات، حفاظت از راه های فرار جمعیت و تخلیه دود از این مناطق، جلوگیری از سرایت دود و آتش از منطقه ای که حریق در آن واقع شده به مناطق، جلوگیری از سرایت دود و آتش از منطقه ای که حریق در آن واقع شده به مناطق دیگر و نیز کنترل دود و آتش توجه گردیده است. ساختمان از نظر کنترل دود و آتش به جز شفت ها و اتاق های تاسیسات به 56 منطقه جداگانه تقسیم شده که هر منطقه با هوا رسان جداگانه و مستقلی هوادهی شده است.

 

در هنگام حریق هوارسان منطقه آتش خاموش می شود. دمپرهای ضد آتش روی کانال رفت و برگشت از این منطقه
به مناطق دیگر بسته می شود، مکنده تخلیه دود منطقه آتش روشن می شود و فشار این منطقه را نسبت به مناطق مجاور منفی می کند.

برای حفاظت پله های فرار در هنگام حریق، با دمنده های مکانیکی، هوای آن تحت فشار قرار می گیرد و به این ترتیب فشار هوای شفت پله های فرار نسبت به فضاهای مجاور در طبقات مثبت می شود.
-برای خاموش کردن آتش احتمالی در مخازن بسته اصلی و هم جوار و تالار موزه، گاز 200-FM که مناسب ترین سیستم است انتخاب شده. این گاز با ساختار شیمیایی CF3CHFCF3 جانشینی مطمئن برای 1301HALON که به دلیل تخریب لایه ازن ساخت آن ممنوع اعلام شده می باشد. 200-FM در غلظت حدود 7 تا 8 درصد حریق را می تواند در مدت کمتر از 10 ثانیه اطفا نماید و تا غلظت 9 درصد هیچ گونه خطری برای انسان ندارد.

 

 

کنترل شرایط هوای داخل فضاهای گوناگون ساختمان، از نظر دما، رطوبت مقدار هوای تازه، مقدار جا به جایی و حرکت هوا، برقراری فشارهای نسبی و غیره بدون استفاده از سیستم های مدیریت ساختمان (BULDING MANAGEMENT SYSTEM) ممکن نیست. با کمک گرفتن از سیستم BMS می توان سیستم های دیگری مانند حفاظت در برابر حریق و دود، سیستم های افزایش فشار آب و مصرف آب، کار دستگاه تصفیه فاضلاب، صرفه جویی در هزینه های بهره برداری و نگهداری و بسیاری از کارکردهای دیگر تاسیساتی را زیر کنترل آورد و در جهت کارایی بهینه تنظیم نمود.

در سیستم BMS سیستم های کنترل، به صورت شبکه ای به هم متصل اند و همه اطلاعات را می توان در یک
مرکز کامپیوتر با یک اپراتور در هرلحظه دریافت کرد و نقطه کار هر سیستم را تحلیل نمود و در صورت لزوم تغییر داد. این سیستم علاوه بر کنترل خودکار برای دستگاه های تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع، تجهیزات موتورخانه و تاسیسات بهداشتی، بسیاری از کارکردهای ساختمان نظیر روشنایی، حریق، ایمنی، صرفه جویی در انرژی و سیستم مدیریت تجهیزات را می تواند تحت کنترل قرار دهد.

 

 

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد