منبع: ژورنال اشری؛ سپتامبر 2018

مترجم: مهندس فرخ میرحیدری

سد یخی

یخ زدایی سدهای یخی-بخش دوم

 

مجموعه بام، یک سقف مسطح دارد و یک شیب عمیق، یک فضای بزرگ می‌دهد. بازسازی کاملا روشن است. عایق را به یک سمت سقف زیر شیروانی هدایت کنید و مسیرهای گذر نشت هوا را با اسپری کردن فوم پلی اورتان (SPF) از نوع سلول‌های نزدیک بهم با چگالی بالا (2 Ib/ft3[32 Kg/m3]) هوابندی کنید (عکس 4). باید به هوابند سازی بین دیوارهای مشترک و بیرونی با فصل مشترک با سقف توجه کرد. همچنین باید به ناودان یا حائلی که منجر به وجود آمدن کانال هوای باز بین سقف بام و فضای زیر شیروانی شده است، توجه کرد. بعد از نصب عایق و هوابند سازی طرف دیگر سقف زیرشیروانی را نیز عایق می‌کنیم. عایق را دوباره پخش می‌کنیم و عایق بیشتری اضافه می‌کنیم. چقدر بیشتر؟ خیلی زیادتر. در صورت امکان به R-60 مراجعه شود.

در صورت وجود نورگیر سقف، باید بدنه آن عایق و هوابندی بیشتری شود. در زمان بازسازی رسیدن به مسیر و موقعیت SPF اصلا ساده نیست (عکس 5).

اجازه دهید مساله را کمی پیچیده‌تر کنیم. اگر یک کلیسا سقفی با داشتن شرایط نشتی هوا و بدون دریچه دسترسی، خرپای قیچی وار با سقف صفحه‌ای چوبی و مقدار محدودی عایق و تهویه زیر سقف شیروانی (عکس 6) پیوسته به تهویه سقف بام و سه گوشی کنار شیروانی داشته باشد، چکار باید کرد؟ بهترین روش رفتن به روی بام است. اضافه کردن سقف تهویه‌دار بالای سطح بام موجود (شکل 3 و 4). سقف تهویه روی بام شدیدا به تهویه خوب نیاز دارد. ما قادر به رسیدن به سطح ایده‌آلی از هوابند سازی و اضافه کردن عایق حرارتی نیستیم. بنابراین از بین بردن گرما با استفاده از تهویه تنها ابزار باقی مانده است.

عکس 4: بازسازی. نصب عایق در یک سمت سقف زیرشیروانی و هوابند سازی مسیرهای گذر نشت هوا با اسپری کردن فوم پلی اورتان (SPF) از نوع سلول‌های نزدیک بهم چگالی بالا (2 Ib/ft3[32 Kg/m3]). باید به هوابند سازی بین دیوارهای مشترک و بیرونی با فصل مشترک با سقف توجه کرد. همچنین باید به ناوه یا حائلی که منجر به وجود آمدن کانال هوایی باز بین سقف بام و فضای زیر شیروانی شده است توجه کرد.

شکل 4: لبه سقف تهویه روی بام. یکی از نکات ریز در مورد جزئیات لبه‌ها این است که مقدار جریان هوای خارج از فضای موجود سقف زیر شیروانی به وسیله دریچه انتشار بخار هوا محدود شود، به جای اینکه فقط فضای موجود سقف زیرشیروانی را به سقف تهویه متصل کنیم. به این علت که کاهش انتقال حرارت از ساختمان به سمت لبه‌ها بدون منجر شدن به مشکلات رطوبتی صورت می‌گیرد. رطوبت فرمی از بخار است که همچنان می‌تواند خارج شود ولی جریان هوای زیادی که حامل گرمای در دسترس در بام بالاتر از سقف تهویه باشد وجود ندارد. مسائل مربوط به فیزیک این موضوع قبل تر مطرح شده است (“تهویه بخار”، ژورنال اشری اوت 2015). این روش متمایل به افزایش هوابند سازی در موناژها در بام با ارتفاع کمتر است.

 

برای مشاهده متن کامل مقاله بصورت PDF، روی سدهای یخی-بخش دوم کلیک کنید.

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد