پمپ سانتریفیوژ چیست

پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز چیست؟

پمپ ها یکی از مهم ترین اجزای یک موتورخانه هستند و پمپاژ کردن مایعات در یک ساختمان وظیفه اصلی آنها می باشد. در تاسیسات ساختمانی انواع پمپ ها با کاربرد متفاوت وجود دارند. یکی از مهم ترین پمپ های شناخته شده در این زمینه، پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز هستند که وظیفه آنها انتقال مایعات از طریق فشار است.

 اگرچه پمپ های سانتریفیوژ دارای ساختار های متفاوتی هستند اما عملکرد دینامیکی آنها همیشه یکسان می باشد. پمپ های گریز از مرکز دارای پروانه ای هستند که در داخل بدنه شان می چرخد و انرژی جنبشی را به سیال پمپاژ شده منتقل می کند.

پمپ گریز از مرکز چیست؟

پمپ گریز از مرکز چیست؟

عملکرد اصلی پمپ گریز از مرکز

اگر برای شما سوال است که عملکرد پمپ سانتریفیوژ به چه صورت است، باید بدانید که سیالات از طریق دهانه مکش پمپ وارد مرکز پروانه می شوند. 

جریان سیال با فشاری که تیغه های پروانه با انحنای خود به جریان منتقل می کنند، سریعتر می شود. سیالات با افزایش سرعت انرژی جنبشی ایجاد می کنند. در داخل محفظه، مایع به دلیل رشد تدریجی بخش در جهت حرکت، به طور مناسبی کند می شود.

نیروی گریز از مرکز پروانه دوار باعث پرتاب سیال به خارج از محفظه می شود که منجر به بیرون راندن آن از محفظه پمپ می شود که معمولاً از طریق خروجی واقع در بالای محفظه پمپ است.

پمپ سانتریفیوژ در کجا استفاده می شود؟

• صنایع شیمیایی : از این پمپ ها برای کاربردهایی مثل رنگ، داروسازی، مواد شیمیایی، تولید مواد آشامیدنی و… استفاده می شود.

• صنعت معدن: از پمپ سانتریفیوژ در معادن به عنوان پمپ کف استفاده می کنند که به وسیله آن، قیر و مواد معدنی را از خاک رس و ماسه جدا می کنند.

• تاسیسات موتورخانه : در ساختمان سازی و صنعت تاسیسات، از پمپ های گریز از مرکز برای جابجایی سیالات مثل آب، فاضلاب و… استفاده می شود.

انواع پمپ گریز از مرکز

انواع پمپ گریز از مرکز

انواع پمپ سانتریفیوژ

پمپ های گریز از مرکز بر اساس مرحله به تعداد پروانه های درون آن به سه دسته تقسیم می شوند.

تک مرحله ای

 این نوع از پمپ ها تنها یک پروانه را در بدنه خود جای می دهد و تعمیر و نگهداری را بسیار آسان می کند. پمپ گریز از مرکز تک مرحله ای برای عملیات های کم فشار مناسب تر است.

دو مرحله ای

 یک پمپ گریز از مرکز دو مرحله ای دارای پروانه های دوگانه می باشد که با هم کار می کنند تا مایعات فرآیند مرتبط را پمپاژ کنند.

چند مرحله ای

 پمپ های گریز از مرکز چند مرحله ای دارای چندین پروانه (سه یا بیشتر) هستند و معمولا برای راندمان های بالا استفاده می شوند. 

پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ

مزیت های استفاده از پمپ های سانتریفیوژ

تعمیر و نگهداری کم و نگهداری آسان: پمپ های گریز از مرکز معمولا طراحی بسیار ساده و بدون پیچیدگی دارند و اغلب، نیازی به ابزار یا تجهیزات خاصی ندارند. 

کارآمد بودن: از آنجایی که عناصر داخلی این پمپ برای چرخش آزاد هستند، هنگام پمپاژ کردن سیالات با میزان چسبندگی پایین بسیار کارآمد می باشد.

کم هزینه: پمپ های سانتریفیوژ به دلیل طراحی بسیار ساده ای که دارند و همچنین به دلیل در دسترس بودنشان، یکی از کم هزینه ترین پمپ ها در تاسیسات ساختمان می باشند.

هزینه‌های زیرساخت پایین: از آنجایی که پمپ های گریز از مرکز می توانند برای مدت کوتاه بدون آسیب در برابر یک شیر بسته کار کنند، نیازی به لوازم جانبی و اضافی مانند شیر های فشار شکن و … ندارند.

دوره آموزشی طراحی موتورخانه

دوره آموزشی طراحی موتورخانه

دوره آموزشی طراحی موتورخانه

چنانچه علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری در زمینه پمپ ها و به طور کلی درباره طراحی موتورخانه و تجهیزات آن بدست بیاورید، آموزشگاه فنی و مهندسی کاشانه با 14 سال سابقه در زمینه آموزش تاسیسات ساختمانی، برای علاقه مندان به رشته تاسیسات دوره آموزشی تحت عنوان “طراحی موتورخانه و انتخاب تجهیزات برگزار می کند. 

این دوره طی 80 ساعت به صورت آنلاین توسط اساتید مجرب آموزشگاه کاشانه برگزار می شود. مهم ترین نکته ای که در برگزاری این دوره وجود دارد، این است که به تمامی شرکت کنندگان پس از اتمام دوره، مدرک بین المللی اعطا خواهد شد. همچنین شرکت کنندگان مشمول گارانتی آموزش خواهند شد.

گارانتی آموزش به این صورت است که شما پس از شرکت در این دوره تا سه دوره آموزشی بعدی میتوانید در دوره طراحی موتورخانه به صورت رایگان شرکت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره آموزشی همین حالا وارد لینک ثبت نام شوید و یا از طریق درگاه های ارتباطی با آموزشگاه کاشانه در ارتباط باشید.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد