منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون ورود به پایه3 نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون های ورودی به پایه 3 سازمان نظام مهندسی ساختمان رشته تاسیسات مکانیکی طراحی و نظارت
برای هردو آزمون نظارت و طراحی منابع آزمون یکسان است و به شرح زیر می باشد:

قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرائي آن (۱۳۹۰) و تصويب نامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰ ه‌ مورخ ۵/۱۲/۹۴ هيات وزيران در مورد اصلاح موادي از آئين‌نامه اجرايي قانون و نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان
مبحث اول ( تعاريف)- (۱۳۹۲)
مبحث دوم ( نظامات اداري)- (۱۳۸۴)
مبحث سوم: حفاظت ساختمان ها در مقابل حريق (۱۳۹۵)
مبحث دوازدهم: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا (۱۳۹۲)
مبحث چهاردهم: تاسيسات مکانيکي (۱۳۹۶)
مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان ­برقی (۱۳۹۲)
مبحث شانزدهم: تاسيسات بهداشتي (۱۳۹۶)
مبحث هفدهم: لوله‌كشي گاز طبيعي (۱۳۸۹)
مبحث نوزدهم: صرفه‌جویي در مصرف انرژی (۱۳۸۹)
مبحث بيست و يکم: پدافند غیرعامل (۱۳۹۵)

• مبحث دوم 1384نظامات اداری

در مورد نظامات اداری می باشد.این مبحث دارای هفت فصل و یکصد وشصد وسه صفحه است.
فصل های مبحث دوم نظامات اداری عبارت است از:
کلیات، طراحی ساختمان، اجرای ساختمان، نظارت ساختمان، فهرست های قیمت خدمات مهندسی ونحوه عمل به ماده12 آیین نامه اجرایی، شناسنامه فنی وملکی ساختمان، شیوه نامه تعیین حدود صلاحیت وظرفیت اشتغال اشخاص حقوقی موضوع تبصره4ماده
• مبحث سوم مقررات ملی ساختمان(1395)

در مورد حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق می باشد. این مبحث دارای 12فصل و دویست و چهارده صفحه است. فصل های مبحث سوم مقررات ملی ساختمان عبارت است از:
کلیات، تقسیم بندی تصرف های ساختمانی، دسته بندی انواع ساختارها، محدودیت های ارتفاع و مساحت ساختمان ها، سیستم های کشف و اعلام حریق، راه های خروج از بنا و فرار از حریق، الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح، نازک کاری های داخلی و نما، مقاومت در برابر آتش، سیستم های اطفاء حریق و کنترل دود، ضوابط اختصاصی ساختمان های بلندمرتبه، ضوابط فضاها و ساختمان های خاص، ضوابط اختصاصی دسترسی نیروهای آتش نشانی
• مبحث دوازدهم ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا( 1392)

در مورد ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا می باشد. این مبحث دارای یازده فصل، و هفتاد و نه صفحه است. فصل های مبحث دوازدهم ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا عبارت از:
کلیات، ایمنی، بهداشت کار، محیط زیست، تسهیلات بهداشتی و رفاهی، وسایل و تجهیزات حفاظت فردی، وسایل و سازه های حفاظتی، وسایل، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی، وسایل دسترسی، تخریب، عملیات خاکی، عملیات ساخت،برپایی و نصب اسکلت ساختمان، سایر مقررات مربوط
• مبحث چهاردهم تاسيسات مکانيکي (۱۳۹۶)

در مورد تاسیسات مکانیکی می باشد. این مبحث دارای پانزده فصل، و دویست و بیست و دو صفحه است. فصل های مبحث چهاردهم تاسیسات مکانیکی عبارت است از:
الزامات قانونی، تعاریف، مقررات کلی، تعویض هوا، کانال کشی، دیگ، آب گرم کن و مخزن آب گرم تحت فشار، دستگاه های گرم کننده و خنک کننده ی ویژه، تامین هوای احتراق، لوله کشی، دودکش، ذخیره سازی و لوله کشی سوخت مایع، تبرید، سیستم های خورشیدی، کاهش فاصله مجاز.
• مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان ­برقی – ۱۳۹۲

در مورد آسانسور و پله های برقی می باشد. این مبحث دارای چهار فصل، و یکصد و سی وسه صفحه می باشد. فصل های مبحث پانزدهم عبارت است از:
کلیات و اهداف، پله برقی، آسانسور، پیاده رو متحرک.
• مبحث شانزدهم: تاسيسات بهداشتي – ۱۳۹۶

در مورد تاسیسات بهداشتی می باشد. این مبحث دارای هفت فصل، و220صفحه است. فصل های مبحث شانزدهم عبارت است از:
کلیات، لوازم بهداشتی، توزیع آب مصرفی در ساختمان، لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان، لوله کشی هواکش فاضلاب، لوله کشی آب باران ساختمان، بست و تکیه گاه.
• مبحث هفدهم: لوله‌كشي گاز طبيعي – ۱۳۸۹

در مورد لوله کشی گاز طبیعی می باشد.این مبحث دارای نه فصل، و یکصد و هفتاد نه صفحه است. فصل های مبحث هفدهم عبارت است از:
کلیات، گروه بندی ساختمان ها، مقررات ویژه گازرسانی به ساختمان های عمومی و خاص، طراحی سیستم لوله کشی گاز و انتخاب مصالح، اجرای سیستم لوله کشی گاز طبیعی، کنترل کیفیت، آزمایش، بازرسی صدور تاییدیه، تحویل و تزریق گاز در سیستم، نصب و راه اندازی وسایل گاز سوز، دودکش های دستگاه های گازسوز ساختمان ها، ضوابط بهره برداری و نگهداری از سیستم لوله کشی گاز داخل ساختمان ها،
• مبحث نوزدهم: صرفه‌جویي در مصرف انرژی – ۱۳۸۹

در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. این مبحث دارای پنج فصل، و صد وپنجاه صفحه است. فصل های مبحث نوزدهم عبارت است از:
کلیات، مقررات کلی طراحی و اجرا، پیوسته خارجی ساختمان، تاسیسات مکانیکی، سیستم روشنایی و انرژی الکتریکی.

• مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان

در مورد پدافند غیر عامل می باشد. این مبحث دارای هفت فصل و یکصد و سیزده صفحه است. فصل های مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان عبارت است از:

کلیات، ملاحظات معماری و محوطه، بارهای ناشی از انفجار، مشخصه های مکانیکی مصالح و سامانه‌های سازه‌ای، روش های تحلیل و طراحی سازه ها، انهدام پیشرونده، ملاحظات تاسیسات برقی و مکانیکی

• مبحث بيست و دوم: مراقبت و نگهداری از ساختمان­ها (۱۳۹۲)

مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در مورد مراقبت و نگهداری از ساختمان ها می باشد. این مبحث دارای ده فصل و ۷۸ صفحه است. فصلهای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان عبارتند از: کلیات، نظامات اداری، معماری و سازه،، نور و تهویه و شرایط سکونت، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات برقی، تاسیسات گازرسانی ساختمانها، حفاظت در برابر حریق، آسانسورها و پلکان برقی.

کتاب های راهنماي مباحث مقررات ملّي ساختمان
• راهنمای مبحث شانزدهم تاسیسات بهداشتی مربوط به ویرایش سال ۱۳۹۲ مقررات ملی ساختمان می باشد و هنوز برای ویرایش جدید مبحث شانزدهم، که در سال ۱۳۹6 منتشر شده است، راهنمای مبحث تهیه نشده است؛ اما همچنان یکی از منابع مهم آزمون ورود به پایه 3 سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد. این کتاب در دفتر مقررات ملی ساختمان و توسط آقای دکتر محمدعلی اخوان بهابادی و همکاران ایشان تهیه شده و در ۳۸۷ صفحه منتشر گردیده است.

• راهنمای مبحث چهاردهم تاسیسات مکانیکی مربوط به ویرایش سال ۱۳۹۲ مقررات ملی ساختمان می باشد و هنوز برای ویرایش جدید مبحث شانزدهم، که در سال ۱۳۹6 منتشر شده است، راهنمای مبحث تهیه نشده است؛

اما همچنان یکی از منابع پر اهمیت آزمون ورود به پایه سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد. این کتاب در دفتر مقررات ملی ساختمان و توسط آقای دکتر محمدعلی اخوان بهابادی و همکاران ایشان تهیه شده و در ۳25 صفحه منتشر گردیده است.

• راهنمای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است این کتاب دارای پنج فصل و ۱۵ پیوست می باشد و در ۳۴۰ صفحه منتشر شده است .کتاب راهنمای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در دفتر مقررات ملی ساختمان توسط آقای دکتر بهروز محمد کاری و همکاران ایشان تهیه شده است.
نشریه ۱۲۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
نشریه ۱۲۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منبع بسیار مهم و اساسی در اجرای تاسیسات ساختمان می باشد. این کتاب در شش منتشر شده است که جلد ششم آن خود دارای دو جلد می باشد .
جلد اول نشریه ۱۲۸ در خصوص تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع می باشد.
جلد دوم نشریه ۱۲۸ در خصوص تاسیسات بهداشتی است .
جلد سوم نشریه ۱۲۸ به کانال کشی اختصاص دارد.
جلد چهارم نشریه ۱۲۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد عایق کاری است .
جلد پنجم نشریه ۱۲۸ در مورد لوله های ترموپلاستیک میباشد .
جلد ششم نشریه ۱۲۸ نقشه های جزئیات می باشد که خود به دو جلد قسمت اول و قسمت دوم تقسیم می شود.

مبانی ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت

 

رشته های موضوع پروانه اشتغال مهندسی تاسیسات مکانیکی

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد