سیستم انتقال فاضلاب خلاء

در این مقاله می خواهیم به موضوع ایستگاه خلاء بپردازیم. در این روش، فاضلاب از منبع تولید وارد مخازن جمع آوری شده و پس از آنکه حجم آن به مقدار معینی رسید شیر فرمان در مخازن جمع آوری عمل می کند و ارتباط بین فشار منفی داخل لوله های انتقال و فاضلاب برقرار شده و بدین ترتیب فاضلاب به داخل لوله مکیده و تخلیه می شود. فشار منفی داخل لوله، پساب را با سرعتی در حدود ۵ متر بر ثانیه به سمت ایستگاه فاضلاب خلاء به حرکت در می آورد.

ایستگاه خلاء

یک ایستگاه فاضلاب خلاء معمولا از اجزاء زیر تشکیل می گردد:

مخازن ذخیره فاضلاب و خلاء

پمپ های ایجاد خلاء

پمپ های تخلیه

فیلتر گیاهی

سیستم کنترل

برق اضطراری

سیستم انتقال فاضلاب خلاء

سیستم انتقال فاضلاب خلاء

مخازن ذخیره فاضلاب و خلاء

پمپ های خلاء در این مخازن فشار منفی تا ۰/۰۶Bar- را ایجاد می کنند. لوله های انتقال فاضلاب به این مخازن متصل بوده و در نتیجه این فشار منفی در آنها نیز به وجود می آید و به صورت یک شبکه بسته که دائما فشار منفی داخل آن بین ۰/۰۶- تا ۰/۰۴Bar-   h است عمل می کنند.

جنس مخازن از PE یا فولاد با پوشش داخلی و خارجی مقاوم در برابر خوردگی است و ظرفیت آن از حداقل ۵۰۰ ليتر به بالا می باشد. این مخازن محلی برای جمع آوری فاضلاب موجود در شبکه بوده و همچنین طوری طراحی می شوند که قابلیت ذخیره خلاء مورد نیاز برای حداقل دو ساعت کار در شرایط اوج جریان پساب را در صورت قطع احتمالی برق داشته باشند.

پمپ های خلاء

وظیفه پمپ خلاء ایجاد فشار منفی تا ۰/۰۶Bar – در مخزن می باشد. قدرت آن نیز رابطه مستقیم با مقدار پساب ورودی و نسبت هوا و مایع دارد. در یک ایستگاه فاضلاب خلاء حداقل از سه پمپ خلاء استفاه می شود که دو عدد به صورت نوبتی کار می کنند و یکی هم به عنوان ذخیره (standby) می باشد.

وظیفه پمپ های تخلیه، انتقال فاضلاب جمع آوری شده در مخازن است. در یک ایستگاه خلاء حداقل از دو پمپ تخلیه استفاده می شود که یک پمپ در حال کار و دیگری به صورت ذخیره (Standby) است. قدرت این پمپ ها رابطه مستقیم با حجم مخزن و مقدار پساب ورودی دارد.

پمپ های خلاء

پمپ های خلاء

فیلتر گیاهی

وظیفه این فیلتر جلوگیری از انتشار بوی فاضلاب به محیط اطراف ایستگاه خلاء می باشد. این فیلتر در کنار مخازن خلاء کار گذاشته می شود و از دیواره سیمانی با لایه های شنی، پارچه حصیری مانند، لوله خروج هوا و لایه هایی از خاک گیاهی تشکیل شده است. اندازه آن ارتباط مستقیم با هوا و پساب ورودی به مخزن خلاء دارد.

وظیفه این سیستم فرمان دادن به پمپ های خلاء است. سیستم کنترل وقتی فشار منفی داخل شبکه از حد مورد نظر بیشتر یا کمتر شود پمپ ها را خاموش یا روشن می کند. همچنین هر وقت میزان پساب ورودی از یک حد معین بیشتر شد پمپ تخلیه را فعال نموده تا مخزن از فاضلاب خالی شود و یا اگر احیانا پمپی خراب شد بلافاصله پمپ ذخیره را فعال می کند.

از دیگر وظایف سیستم کنترل، اعلام بروز ترک یا شکستگی در خطوط انتقال است که پس از ۴ الی ۸ ساعت از زمان ترک یا شکستگی در خطوط لوله با زنگ اخبار یا برقراری تماس تلفنی به شماره ای که به آن داده می شود بروز شکستگی را اطلاع می دهد.

برق اضطراری

پایگاه خلاء همواره نیاز به برق اضطراری وجود دارد که این مهم به طرق مختلف تأمین می شود. متداول ترین آن نصب یک ژنراتور در ایستگاه خلاء است (در مخازن خلاء برای دو ساعت کار با اوج جریان پساب، فشار منفی ذخیره شده است).

ایستگاه فاضلاب خلاء که قلب سیستم جمع آوری و انتقال فاضلاب به روش خلاء است تنها قسمتی در این سیستم است که به نیروی برق نیاز دارد و عملکرد آن به این صورت است که خلاء تولید شده توسط پمپ ها از طریق مخازن خلاء به خطوط لوله گسترش می یابد و همواره فشار منفی ۰/۰۶- تا ۰/۰۴Bar – را در لوله ایجاد می کند.

 به طوری که پساب به محض ورود به مخازن جمع آوری، به داخل لوله کشیده شده و با سرعت ۵ متر بر ثانیه وارد مخازن ذخیره مستقر در ایستگاه فاضلاب خلاء می شود. پس از این که این پساب به حد معینی رسید پمپ تخلیه وارد عمل شده و فاضلاب را از مخزن تخلیه کرده و وارد مخزن دیگر یا لوله های منتهی به تصفیه خانه می کند و یا به هر محل دیگری که برای دفع فاضلاب در نظر گرفته شده انتقال می دهد.

در دوره آموزشی اصول طراحی تاسیسات ساختمانی، بیمارستانی و صنعتی که توسط آموزشگاه کاشانه برگزار می شود، آموزش های بسیار تکمیلی و مناسبی در خصوص طراحی سیستم های خلاء داده می شود. این دوره آموزشی یکی از پرطرفدار ترین دوره های تاسیسات مکانیکی بوده و شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید وارد لینک این محصول شوید و اطلاعات لازم را بدست بیاورید.

پمپ های خلاء در ایستگاه به صورت نوبتی (هر پمپ بین ۲ تا ۴ ساعت) کار کرده و بعد خاموش شده و دیگری شروع به کار می کند. معمولا در ایستگاه خلاء برای هر وسیله ذخیره ای در نظر گرفته می شود که عملکرد سیستم را تضمین می کند. ایستگاه خلاء را می توان رو یا زیر زمین ساخت.

مخازن ذخیره فاضلاب و خلاء

مخازن ذخیره فاضلاب و خلاء

نکات تکمیلی ایستگاه فاضلاب خلاء

دورترین مخزن جمع آوری تا ایستگاه خلاء حداکثر ۴ کیلومتر می تواند فاصله داشته باشد و ۴ متر هم پایین تر کار گذاشته شود (بدون نیاز به پمپ اضافی فاضلاب را می توان تا ۴ متر بالاتر منتقل کرد). تصفیه خانه یا هر محل مطلوب دیگری که برای دفع فاضلاب در نظر گرفته شده می تواند تا شعاع ۲ کیلومتری از ایستگاه فاضلاب خلاء قرار گیرد.

اگر این مسافت زیادتر باشد نیاز به پمپ های اضافی است. در حال حاضر یک ایستگاه خلاء حداکثر قدرت انتقال جریان فاضلاب ۲۰۰ لیتر در ثانیه را دارد.

میزان برق مصرفی در این سیستم سالانه ۱۰-۲۰کیلووات برای هر شخص می باشد. ایستگاه فاضلاب خلاء به صورت پیش ساخته (package) نیز عرضه می شود. مساحت یک ایستگاه از ۱۰ متر مربع تا ۱۰۰متر مربع است.

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد