سیانوری به نام غذا! (بخش1)

سیانوری به نام غذا! (بخش1)

سیانوری به نام غذا! (بخش1)

در این مطلب به اصلی ترین عوامل مسمومیت غذایی و غذاهایی که می توانند با نگهداری یا آماده سازی نادرست زمینه ساز مسمومیت غذایی شوند،می پردازیم.نمونه اشتباه هایی ک می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند،کم نیستند.

•عامل اول،کامپیلو باکترها:

کامپبیلو باکترها،گروهی از عوامل بیماری زا هستند که در بعضی از خوراکی ها لانه کرده و اگر خوراکی های مورد نظر به خوبی شسته و پخته نشوند،عاملی برای ایجاد مسمومیت غذایی خواهند بود.انگلیسی ها اصطلاحا به این گروه از باکتری ها«حشره باربکیو»می گویند.

منبع:

کامپیلو باکترها در مرغ،گوشت های تهیه شده برای همبرگر و بعضی از غذاهای دریایی لانه دارند.از آنجایی که این خوراکی ها به صورت کبابی در باربکیو هم می توانند تهیه شوند،بنابراین اگر احساس کردید مرغ،گوشت،همبرگر و یا هرنوع غذای دریایی خوب نپخته،ان را نخورید.

نشانه ها:

در صورت بروز نشانه هایی مانند سردرد،سرگیجه و تب،معده درد شدید و اسهال مطمئن باشید دستگاه گوارش تان با این باکتری آلوده شده است.اسهال ممکن است خونی بوده و ممکن است غذا را برگردانده یا حالت تهوع هم داشته باشید اما این علائم حتمی نیست.درد دستگاه گوارشتان را با درد اپاندیسیت اتباه نگیرید.مواظب این نکته باشید.

سیانوری به نام غذا!

زمان بروز:

از یک تا 10 روز ممکن است نشانه ها بروز کنند.مدت ابتلا به بیماری نیز ممکن است تا هفته ها طول کشیده و شما را درگیر کند.
•عامل دوم،سالمونلا
تا چند سال پیش رسم براین بود که همراه چلو کباب،یک عدد زرده تخم مرغ فرد اعلای خام هم که عمدتا متعلق به تخم مرغ رسمی بود،سرو می کردند.در واقع این رسم بسیار از چلوپزی های بازار و بعضی رستوران های خاص بود.غافل از اینکه هر قاشق از این چلو کباب می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری گوارشی باشد.

منبع:

تخم مرغ خام،گوشت قرمز و گوشت مرغ خام.

نشانه ها:

معده درد،حالت تهوع،استفراغ و تب.در شرایط حاد،عفونت خون و التهاب صفاق(پرده ای که روی احشای داخلی را گرفته است)هم دیده می شود.

زمان بروز:

نشانه ها معمولا 12 تا 48 ساعت پس از ورود عامل بیماری زا بروز پیدا می کنند.اما احتمالا ابتلا تا چهار روز بعد از مصرف خوراکی هایی که به ان اشاره شد نیز وجود دارد.دوره بیماری سه هفته است.نشانه های ان ممکن است تا سه ماه در بدن باقی بماند و هر از گاهی بروز پیدا کنند.

 

برای دانلود فایل  PDF اینجا کلیک کنید

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد