ماخذ: ماهنامه اشری – ژوئن 2017

…………

در تابستان‌های گرم مسافران چمدان به دست هنگام عزیمت به هواپیما و عبور از دالان اتصال از پایانه فرودگاه به هواپیما به‌شدت عرق می‌کنند. برای مقابله با این معضل، یک فرودگاه در فلوریدای گرم و مرطوب سیستم‌های تهویه مطبوع را در هر دالان نصب‌کرده است.

دالان‌های اتصال که هواپیماها را به ترمینال‌ها وصل می‌کنند، معمولاً تهویه نمی‌شوند ، در نتیجه دمای داخل آن‌ها در فصل تابستان اغلب تا بیش از 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتی‌گراد) بالا می‌رود. سازمان هوانوردی استان هیلزبورگ – مالک فرودگاه بین‌المللی تامپا 33 پل اتصال مسافر موجود را بازسازی و 11 پل جدید را مجهز به تهویه مطبوع ساختند.

پل‌ها از یک سیستم هوای اختصاصی با تهویه اولیه استفاده می‌کنند که می‌تواند آن‌ها را در مدت 7 دقیقه تا 45 درجه فارنهایت (25 درجه سانتی‌گراد) استفاده می‌کند. سیستم‌های جدید آسایش حرارتی مسافر را بهبود بخشیده و تقاضای سرمایش در ترمینال‌ها را به حداقل می‌رساند.

 

 بار سرمایش

برای تعیین تأثیر صرفه‌جویی‌های انرژی اتصال به سیستم مرکزی، دو خط روند صرفه‌جویی‌های انرژی را نشان می‌دهد: 1) عملکرد واقعی سرمایش PBB با استفاده از گلیکول، و 2) برای معادل DX آن. تعیین مسیر بعد از تکمیل C سمت هوای ترمینال آغاز می‌شود (شکل 2) و ماه‌های بهار تا تابستان را نشان می‌دهد. با گرم‌تر شدن ماه‌ها، صرفه‌جویی‌های به دلیل افزایش تقاضای سرمایش بهتر می‌شود.

کار دستگاه توسط پرسنل گیت خطوط هوایی با زدن یک دگمه روشن کنترل می‌شود. کنترلرهای AHU طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که بعد از 30 دقیقه به‌صورت خودکار خاموش شوند. به‌علاوه، سیستم به سیستم اتوماسیون ساختمان وصل می‌شود، در نتیجه عملکرد آن را می‌توان کنترل و در هر زمان لغو کرد.

 

تأثیر زیست‌محیطی

صرفه‌جویی‌های انرژی برق که با استفاده از یک سیستم مرکزی به دست می‌آید، در مقابل تجهیزات نقطه مصرف سبب کاهش انتشارات کربن می‌شود. با استفاده از حسابگر معادلات گاز گلخانه‌ای EPA، ما می‌توانیم کاهش کیلووات ساعت‌ها را به مقدار حذف انتشارات دی‌اکسید کربن دستگاه‌ها تبدیل کرد. بر اساس داده‌های نمونه 11 پل که در مدت 24 ساعت شبانه‌روز در 9.5 ماه (مارس تا دسامبر) کار می‌کردند، صرفه‌جویی‌های هزینه و انرژی قابل‌توجهی حاصل شد (شکل 3). برای پیش‌بینی بقیه سال، همان اطلاعاتی که از داده‌های مسیریابی به دست آمد وارد یک برنامه آنالیز انرژی شد. جمع 44 پل، مصرف سالانه 7.8Btu (8.2 میلیون مگاژول، معادل 2.3 میلیون کیلووات ساعت) دارد که 1633 تن متریک انتشار CO2 در سال را حذف می‌کند. در مقام مقایسه خوب است بدانید، طبق گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، این رقم معادل 345 خودرو سواری در سال است.

مدل انرژی بار سرمایش

 

صرفه اقتصادی

اجرای کامل سرمایش PBB بین دو پروژه تقسیم شد، بازسازی A، C، E سمت هوای 34 پل از 44 پل و در F سمت هوا که همه پل‌ها عوض شدند. خوشبختانه فرودگاه دستگاه‌های هواساز مرکزی در هر ساختمان ترمینال سمت هوا دارد که به اتصال به سیستم موجود را بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌سازد. یک دیدگاه دیگر، بررسی هزینه دستگاه‌های DX نقطه مصرف است که هزینه زیرساختار برق از جمله یک تعویض دستگاه 15 ساله و نگه‌داری را اضافه‌تر دارد (جدول 1).

هزینه چرخه حیات خطوط هوایی

بهره‌برداری و نگهداری

داشتن کنترل اپراتور محلی و اتصال به کنترل‌های ساختمان اجازه سهولت استفاده را داده است و در عین حال واکنش مراجع قانونی برای استفاده را به دنبال داشته است. دستگاه برای مصرف خارجی با پانل‌های آلومینیومی دو دیواره گیج 18 طراحی می‌شود که انحراف را به L/240 در 10in. of w.g (2.5 کیلوپاسکال) و نرخ نشتی کمتر از 2% محدود می‌کند. درهای لولا شده با دسته‌های بادامکی امکان دسترسی آسان به فن رده II 2 اسب بخار که با VFD کار می‌کند، ردیف فیلتر و کویل سرمایشی برای تمیز کردن را فراهم می‌کند. دستگاه در برابر بادهای طوفانی مهار می‌شود و آن را همانند بهترین تجهیزات زمینی قوی و منعطف می‌سازد.

سرمایش خطوط هوایی

نتیجه‌گیری

سازمان هوانوردی استان هیلزبورگ قطعاً می‌داند اقلیم مرطوب فلوریدا، مخصوصاً با جابه‌جایی ثابت مسافران ورودی و خروجی از ترمینال با چالش دائمی برای حفظ آسایش داخل روبه‌روست. فرودگاه بین‌المللی تامپا به اجرای سرمایش پل اتصال در کل فرودگاه در هر گیت ادامه داده و آسایش مسافران از هواپیما تا ترمینال را فراهم می‌کند. اجرای سرمایش توسط خطوط هوایی در TPA  به دست می‌آید که خدمات داخلی و بین‌المللی را فراهم می‌کنند؛ نتیجه نهایی این کار تقویت تجربه مسافر است.

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد