ترجمه و اقتباس: مهندس سید مجتبی طباطبایی
اواسط پاییز گذشته یعنی فصل شروع کار سیستمهای گرمایشی، مدیر ساختمان یکی از کالجها با من تماس گرفت و از آبریزش بدنه یک دیگ چدنی آنجا ابراز نگرانی کرد و خواست تا هر چه زودتر خودم را به کالج رسانده و مشکل را برطرف کنم.
در بازدیدی که از محل به عمل آوردم چیزی که کاملا واضح بود ترک خوردگی دیگ چدنی از چند پره دیگ و فوران آب از این نقاط بود. البته سیستم کار میکرد ولی ادامه این وضع سبب وارد شدن مداوم آب جبرانی از طریق شناور منبع انبساط و تخریب تدریجی سطوح داخلی لوله ها و سایر اجزاء سیستم میشد و در مجموع خسارات زیادی را به کارفرما تحمیل میکرد. مدیر ساختمان از من علت بروز چنین ضایعاتی را جویا شد.
چیزی را که به او گفتم حالا به شما هم میگویم:
اگر میزان هوای ورودی به مشعل دیگ چدنی پرهای بیش از نیاز باشد، سبب اتلاف سوخت و طویل شدن بیدلیل شعله خواهد شد. در چنین شرایطی شعله به پرههای چدنی دیگ نزدیک شده و در نقاطی مثل پشت پرهها یا بالای آنها به پره ها میرسد. و این نقاط به دلیل بالا بودن دمای شعله ترک میخورند. این پدیده با عنوان تصادم شعله Flame Impingement) ) شناخته میشود. در ترک خوردگیهای این چنینی بر حسب کیفیت و مشخصات شعله نشانه هایی از تخریب رنگ نیز مشاهده میشود. چنانچه دیگ چدنی به سیستم کنترل مناسبی مجهز باشد میتوان بار دیگ چدنی را بر اساس بار گرمایی موجود در ساختمان کم یا زیاد کرد و میزان هوای احتراق را نیز متناسب با بار واقعی سیستم تنظیم نمود (نمودارهای ۱ ، ۲ و ۳)

نمودار 1

نمودار 2

نمودار 3
پس شعله مشعل را به نحو صحیح تنظیم کرده و دستورات لازم را جهت مراقبت مرتب از شعله مشعل به مدیر ساختمان دادم. ضمناً از او خواستم در اسرع وقت نسبت به نصب سیستم کنترل مناسب شعله اقدام کند.