کنترل سطح روغن کمپرسورها
کنترل سطح روغن کمپرسورها
در حین کارِ کمپرسورهای سیستم های تبرید و تهویه مطبوع، سطح روغن آنها افزایش یابد. علاوه بر وضعیت مکانیکی کلی خود کمپرسور،مقدار روغنی که پمپ می شود به عواملی از جمله شدت جریان جرمی مبرد، فشارهای مکش و تخلیه،مقدار روغن در سیستم، و نوع مبرد و روغن بستگی دارد.
اگرچه وجود روغن در چرخش در سراسر سیستم، امری طبیعی است اما باید مقدار این روغن را جهت به حداکثر رساندن راندمان مبدلهای حرارتی محدود نمود. انتقال حرارت مناسب به ضخامت لایه روغن در جدار داخلی لوله ها وابسته است. اگر مقادیر زیادی روغن در اواپراتور و کندانسور وجود داشته باشد، انتقال حرارت بطور قابل توجهی کاهش می یابد. از این رو سیستم ها غالبا از جداکننده های روغن استفاده می شود تا راندمان اواپراتور و کندانسور را افزایش دهند،
ضمن این که سطح روغن را در کارتل به حد کافی حفظ می کنند. این موضوع به ویژه در سیستم های دما پایین که برگشت روغن در دماهای پایین با مشکل روبرو می شود، مصادیق می یابد چرا که ویسکوزیته روغن با کاهش دما، افزایش پیدا می شکند. اگرچه در نهایت ممکن است که روغن هنگام افزایش بار یا وقوع دیفراست به کمپرسور برگردد، اما راندمان کلی سیستم بسیار کاهش یافته و کمپرسور در معرض خطر قرار می گیرد. به همین دلیل است که اثر سیستم های دما پایین از جدا کننده های روغن بهره می برند.
برای دانلود این مقاله اینجا کلیک کنید