اول عرض کنم این مطلب هسچ ارتباطی با فیلم جیمز باندی معروف For your eyes only ندارد!
موضوع خیلی ساده است می خواهم بگویم سر و وضع یک تکنسین تاسیسات در برخورد اول مهم ترین چیزی است که روی مشتری یا کارفرما تاثیر می گذارد یعنی یونیفرم تمیز و جذاب تکنسین که نام او و آدرس و شماره تلفن شرکت به طور خوانا روی آن درج شده باشد تاثیر اولیه بسیار مثبتی روی مشتری میگذارد و میتواند او را از همان ابتدا به نتیجه کار دلگرم سازد.
برعکس اگر لباس و ظاهر یک تکنسین نامرتب و حاکی از شلختگی او باشد مشتری ناخودآگاه از عاقبت کارش نگران می شود.
خیلی از مردم قضاوتشان به چشمشان است و این را هر آدمی که میخواهد در کسب و کار موفق باشد باید بداند.
به قول یکی از پیمانکاران موفق تاسیسات حتما برای تکنسین های شرکت خود یک یونیفرم طراحی کنید که همه موظف به پوشیدن آن باشند در غیر این صورت هر کس سرکار هر چه دلش خواست میپوشید و اگر دست خودش باشد بعید نیست حتی با عرقگیر رکابی و شلوار کابویی نزد مشتری برود و این یعنی آبروریزی!
بعضی از شرکت ها برای این که از نظر مشتریان بهتر و معتبر تر جلوه کنند با صرف مخارج زیاد کامیون یا وانت آخرین مدلی را خریداری و نام و آرم شرکت را به نحو قشنگی در چند جای بدنه آن نقاشی می کگنند ولی از سرووضع کسانی که به عنوان تکنسین و در واقع سفیران شرکت نزد مشتری می روند غافلند.
به گفته مدیر خدمات یکی از شرکت های معروف تاسیساتی کانادا ما خیلی وقت است که دریافته ایم مشتریان طالب ایمنی و آرامش اند و می خواهند خیالشان از بابت کسی که به عنوان تکنسین تاسیسات وارد خانه آنها می شود راحت باشد.
به عبارت دیگر دلشان نمیخواهد هر کسی را به خانه راه دهند.
حالا اگر این تکنسین با لباس کثیف و نامرتب مو های ژولیده و ریخت و قیافه ای به محل کار اعزام شود که انگار دقایقی قبل از صحنه جنایت فرار کرده خب معلوم است که در چشم مشتری به عنوان شخصی بی خیال جلوه می کند که نمیتوان به او اعتماد کرد.
پوشیدن یونیفرم مخصوص شرکت بلافاصله هویت تکنسین را برای مشتری معلوم میکند این که او کیست و چه کاره است و مشتری به همین سادگی به اعتبار شرکت و تخصص آن دلگرم می شود.
مدیر خدمات َAK Brown آنها را بشناسند و بلافاصله به آنها اطمینان کند. این ارزشش شاید بیشتر از تبلیغات پرزرق و برق و گران قیمت باشد.
اما انتخاب شکل یونیفرم و رنگ آن هم خود امر مهمی است که باید حتما توسط یک متخصص صورت گیرد درست مثل طراحی آرم شرکت یا آگهی های آن که به دست یک گرافیست سپرده میشود. مطمئن باشید که این کار به هزینه اش می ارزد.
ترجمه و اقتباس: مهندس سید مجتبی طباطبایی



