منبع: مجله صنعت تاسیسات، شماره ششم
ترجمه و اقتباس : مهندس سید رهی سادات موسوی
مأخذ : HPAC Oct. 1990
بسیاری از پیمانکاران تأسیسات از این واقعیت آگاهی دارند که در بازدیدهای سالانه سیستم گرمایشی نباید فقط به تخلیه، پر کردن و راه اندازی مجدد اکتفا نمود. متأسفانه کوره ها، دیگ ها و سایر ادوات تأسیساتی تا زمانی که به مشکلی بر نخورند از دید صاحبان منازل پنهان هستند. بعضی توجه ندارند که سیستم های گرمایشی را می توان در هر مقطعی از سال بازدید نمود (سیستم تهویه مطبوع را باید در فصل متناسب بازدید کرد ). برخی این مسئله را نمیدانند و یا اینکه به بازدیدهای فنی پیشگیرانه اهمیت نمی دهند. پیمانکاران حرفه ای میدانند که انجام بازدیدهای فنی منظم از سیستم های گرمایشی در طولانی مدت بسیار پر ارزش است ولی آیا مشتریان هم از این نکته آگاهی دارند؟ بسیاری متوجه نیستند که تضمین ایمنی و آسایش ساکنان یک ساختمان بسیار پیچیده تر از تصور آنهاست و این نکته ای است که باید در مذاکرات با مشتریان تأکید
گردد. اکثر تکنیسین های تعمیر و نگهداری سیستمهای گرمایشی چک لیستهایی دارند و سازندگان هم دوره های آموزشی مبسوطی را درباره نحوه کارکرد محصولاتشان ارائه میکنند. امروزه پرسنل فنی اینگونه شرکتها باید بر نحوه تأثیر گذاری سیستمهای مختلف مکانیکی بر هم آگاه باشند و علاوه بر استفاده از چک لیستهای مشروح، هر گونه یافته ای را به طور مدون ثبت نمایند. این افراد میدانند که فرایند آموختن دانش فنی یک روال طولانی مدت است و با نرخ رشد سریع فن آوریها و تحولات در استانداردها، آموختن به تمام عمر گسترش می یابد.
گاهی اوقات صاحبان منازل بزرگ ترین دشمنان خویش و سیستم گرمایش هستند. همه پیمانکاران تأسیسات خاطراتی در این باره دارند. لباسهایی که روی دودکشها آویزان شده است! موتورخانه هایی که به انباری تبدیل شده اند و هوای کافی در آنها وجود ندارد و …..
پرسنل تعمیر و نگهداری سیستمهای گرمایشی پیش از آغاز کار خود باید سئوالات بسیاری را مطرح نموده و بررسیهایی میدانی انجام دهند و این امر نیاز به تخصص در روابط عمومی دارد. زمانی که به منزلی وارد میشوید به صاحب خانه دقیقاً کار مورد نظر را شرح دهید. این کار به آنها کمک میکند تا متوجه شوند که چرا قیمت شما لزوماً پایین ترین قیمت روز نیست. حتماً علاوه بر بازرسی درونی سیستم محیط خارجی منزل را هم بررسی نمایید و به دنبال خروجی ورودی های نامناسب و یا بسته شده توسط مبلمان پرده و غیره بگردید. لوله های فرسوده را شناسایی کرده و به وضعیت کانالها هم توجه نمایید. معمولاً وقتی که محصولات احتراق در کانالها تقطیر شوند احتمال بروز خوردگی در اطراف آنها بالا میرود و این امر نشانه اندازه نامناسب کانال و یا دمای نادرست کوره است. مواد شیمیایی و حلالها که در داخل منزل به کار رفته اند و یا در نزدیک سیستمهای احتراقی قرار دارند باعث خوردگی سیستمها و بالا رفتن احتمال آتش سوزی و نیز آلودگی می شوند.
وقتی وارد منزلی شدید، توجه خود را به شناسایی بوهای غیر معمول و لکه های غیر عادی روی دیوار و سقف معطوف نمایید. بوی سنگین آشپزی ممکن است نشانه مشکلات رطوبتی یک فضای بسته باشد. به دنبال نم تشکیل شده روی پنجره ها و لکه های آب باشید نشتی لوله ها تنها مشکل شما نیست!
در بسیاری از منازل قدیمی بدون توجه به کاهش میزان هوای تازه مورد نیاز هوابندی را افزایش داده اند. گاهی هم وجود نم اضافی در درون ساختمان نشانه عدم تهویه مناسب است و اینکه اندازه ورودیها و خروجیهای هوا، دیگ و کوره ها مناسب نیستند. متأسفانه اشتباه گرفتن تهویه و هوای احتراق امری بسیار معمول است.
تهویه و یا تبادل هوا، به عمل جابه جا کردن هوای سنگین درون ساختمان با هوای تازه اطلاق می گردد که برای سلامتی ساکنان ضروری است. هوای احتراق به هوای مورد نیاز برای انجام کامل عمل احتراق در کوره های با سوخت فسیلی اطلاق می گردد.
از دید یک پیمانکار این دو با هم متفاوتند و باید که در بازدیدهای معمول مورد بررسی قرار گیرند و لی از دید مشتریان بادزنهای تهویه کانالها و غیره همه اجزاء «شوفاژ» هستند!
البته هزینه مورد نیاز برای رفع مشکلات ورودی ٫ خروجیهای هوای احتراق و تهویه بیشتر از نرخ معمول تعمیر و نگهداری می باشند و به همین دلیل بسیاری از شرکتهای پیمانکاری تأسیسات واحدهایی برای گنجاندن این مسائل در برنامه خود دارند.
مطمئن شوید که مشتریان این مسئله را درک میکنند. مطمئن شوید که تمام نظرات فنی شما درباره مشکلات سیستم در صورت حساب درج گردد. زمانی که یک مشکل هزینه بر رخ می دهد مشتری را در وضعیت شوک قرار ندهید بلکه به آنها راه حلهای مختلف را توضیح داده و اگر وقت ندارید در جلسات بعدی توضیحات کامل را به آنان ارائه نمائید. اگر مردم درباره هزینه ای که می پردازند به خوبی توجیه شوند، با آسایش خیال تصمیم خواهند گرفت، مطمئن شوید که چنین است .