از آنجایی که پروژه به دنبال گواهی طــــلایی LEED®-Canada) NC2009) ، یک شبیه‌سازی انرژی دقیق برای تائید مصرف در مقایسه با استاندارد 2007-90.1 اشری استفاده شد. مصرف انرژی سالانه تقریباً تا 60% کاهش می‌یابد. شبیه‌سازی نشان می‌دهد طرح ارائه‌شده منجر به کاهش مصرف گاز طبیعی تا 136609 گیگاژول (129.5 میلیون kBtu) و افزایش برق 5398 گیگاژول (5.1 میلیون kBtu) در مقایسه با استاندارد 2007-90.1 می‌شود. پس ساختمان به صرفه‌جویی سالانه 159088 دلار و کاهش 7235 تن در انتشار گاز گلخانه‌ای (GHG) می‌رسد. نتیجه این است که پروژه هر 19 امتیاز LEED ممکن (حداکثر کاهش 48 درصدی) در ساختمانی که در آن هیچ فناوری پیشرفته یا تجهیزات جدیدی وجود ندارد، را کسب کرد.

داده‌های 17 ماه داده انرژی موجود است (جدول 2). با توجه به زمستان سرد 15-2014، اعداد شبیه‌سازی به‌روز شد تا با شرایط واقعی آب و هوایی برای مقایسه قبوض مصرفی و پارامترسازی شبیه‌سازی مطابقت داشته باشد. صورت‌حساب برق مصرف 8.4% بالای پیش‌بینی‌های شبیه‌سازی را نشان می‌دهد. این حاشیه کوچک اساساً با مفروضات فرایند که پیش‌بینی آن‌ها سخت است (مثل هوای فشرده، خلاء و ..) توضیح داده می‌شود. به عبارت دیگر، قبض گاز کاهش 2.8 درصدی نشان داد که صحت مفروضات را تائید می‌کند. کاهش مدل‌سازی شده در مصرف انرژی 67.4  درصد در مقایسه با استاندارد 2007-90.1 است. عملکرد واقعی یک کاهش 66.2 درصدی در مقایسه با ساختمان مرجع برای صرفه‌جویی هزینه انرژی 59.5% است. صورت‌حساب‌های واقعی نشان می‌دهد طراحی در واقع از زمانی اصلاح شد که به‌شدت مصرف انرژی 1.1 گیگاژول بر مترمکعب در سال در مقایسه با EUI ساختمان معمول 4.3 گیگاژول بر مترمکعب رسید.

ساختمان مجهز به ایستگاه‌های اندازه‌گیری متعدد (گاز طبیعی، برق، آب، آب سرد و آب مصرفی برای محل شستشو) برای پی گیری و مقایسه مصرف‌هاست.

سایر جنبه‌های شایان توجه شامل وسایل لوله‌کشی است که از مدل‌های کم‌مصرف مجهز به آشکارسازهای مادون قرمز است که منجر به کاهش 40 درصدی در مصرف آب آشامیدنی (صرفه‌جویی 2.63 میلیون لیتر در سال) می‌شود. آب فرایند برای شستشوی اتوبوس نگرانی مهمی بود که رفع شد. معمولاً این عملیات حداکثر 360 لیتر در دقیقه مصرف می‌کند. تقریباً 75% آب برای شست و شوی اولیه در محل شست و شو بازیافت می‌شود. برداشت آب باران 25 درصد آب بقیه را جبران می‌کند که روی بام جمع‌آوری و در مخازن 25000 لیتری زیر زمین ذخیره می‌شود.

بخش اداری در طبقه بالایی با شیشه‌های بیشتر قرار دارد که روشنایی طبیعی را حداکثر می‌سازد. ساکنین می‌توانند به تراس بام سبز دسترسی داشته باشند که تأثیر جزیره‌ای گرمای ساختمان را کاهش می‌دهد. وسایل روشنایی LED و T5HO که در حالت مستقیم/غیرمستقیم هستند با نور طبیعی از 21 پنجره سقفی ترکیب می‌شوند تا آسایش بصری بهبود یافته و خستگی چشم ساکنین در محل کار در محل خدمات کاهش یابد.

 

چگالی کلی نور 6.57 وات بر مترمربع در مقایسه با 16.7 وات بر مربع در یک ساختمان مرجع مشابه است که کاهش 61 درصدی را نشان داده و به صرفه‌جویی در انرژی و بار کمک می‌کند.

همه تجهیزات در موتورخانه‌ها قرار دارند تا وظایف نگهداری مخصوصاً در شرایط سخت زمستان ساده‌تر اجرا شده و اختلال در بخش‌های اداری محدود شود. ERV ها به دلیل نگهداری کم و تعداد کم قطعات انتخاب شدند و درجه اطمینان افزایش یافت. گرمایش فضا به‌طور کامل توسط سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع محقق می‌شود که نگهداری و اختلال کمتر در کار تجهیزات را محدود می‌کند.

یک نماینده STM به‌عنوان عامل پذیرش عمل کرد و ورودی مشترک و روش‌های نگه‌داری برای تسهیل طراحی و نصب به کار گرفته می‌شود.

یک ناظر MEP نیز در مرحله راه‌اندازی، اعتبارسنجی ترتیب کنترل، تست کاربردی و آموزش پرسنل حضور داشت.

ناظر MEP همچنین خدمات ویژه (سوخت‌رسانی، ضد یخ، مبرد و کویل ها) و مسیر آن‌ها برای حداکثرساختن فضای بالاسری در محل را برنامه‌ریزی و هماهنگ کرد. طراحی و نقشه‌کشی و آماده‌سازی دفترچه مشخصات از یک مسیر سخت تبعیت کرده است تا با الزامات مالک مطابقت داشته و از اجرای نگرانی‌های همه اطمینان حاصل شود.

 

تأثیرات زیست‌محیطی

کارفرما نگران حفظ یکپارچگی محل و ایجاد کمترین مزاحمت برای ساکنین بود. قبل از ساخت، بازسازی و اصلاح خاک لازم بود و 75 درصد ساختمان‌های تخریب‌شده مصالح اسقاطی بودند که دوباره استفاده شد. چشم‌انداز دارای 500 درخت (20 درصد حفظ شد)، 22000 مترمربع (236806 فوت مربع) چمن و 8000 مترمربع بام سبز (1.3 زمین فوتبال، یکی از بزرگ‌ترین زمین‌های مونترال) بود که جنبه زیبایی شناسی را بهبود بخشید. مزاحمت برای همسایگان از جنبه ظاهری و صوتی به دلیل حضور تجهیزات مکانیکی سنگین در محل محدود شد.

مسائل اقتصادی

مجموعه در مارس 2011 طراحی و در مارس 2012 ارائه شد. ساخت در اکتبر 2012 (بعد از تأخیر به‌واسطه سلب مالکیت محل) آغاز و ساختمان در مارس 2014 راه‌اندازی شد. بودجه پیش‌بینی‌شده 90 میلیون دلاری به‌دقت پی گیری شد بودجه تاسیسات 21.2 میلیون دلار برآورد شد (صورت‌حساب پیشنهادی 20.5 میلیون دلار بود). STM کمک‌های 660000 دلاری دریافت کرد. معیارهای راندمان انرژی 4.48 میلیون دلار با بازپرداخت 4 ساله یا در صورت واردکردن آن‌ها در محاسبه بازپرداخت 3.75 ساله بود. سفارشات تغییر کلی محل کمتر از 2 درصد بودجه بود.

نتیجه‌گیری

با همه این سیاست‌ها، STM اولویت‌های خود را با حداقل ساختن مصرف انرژی و حداکثرساختن بازیابی انرژی و استفاده از راه‌حل‌های ساده انرژی به‌منظور کاهش هزینه‌های انرژی و تسهیل بهره‌برداری و نگهداری و در عین حال ارائه کیفیت هوای داخلی بهتر و حداقل ساختن تأثیر روی محیط‌زیست و جامعه نشان داده است. طراحی یکپارچه و رفاه جامعه دو جزء کلیدی در طراحی و ساخت ساختمان است، در نتیجه هر جنبه‌ای به‌دقت بررسی می‌شود. 19 نکته LEED انرژی حاصل شد، بخشی از منظره حفظ شد، کنترل بصری و سر و صدا (نوفه) کارآمد بود و چرخش اتوبوس در بیرون در حد حداقل نگه‌داشته شد.

ترجمه : مهندس نیره شمشیری – ماخذ: ماهنامه اشری – آوریل 2017
منبع:آموزشگاه کاشانه

 

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد