انواع پمپ| انواع پمپ درتاسیسات| انواع پمپ در طراحی موتورخانه

امروزه باتوجه به پیشرفت بشر در زمینه ‌های مختلف می­‌توان انواع مایعات را به آسانی به نقاط مختلف یک ساختمان جابه­ جا (پمپاژ) کرد.

پمپ‌­ها یکی از پرکاربردترین ماشین­ های مورد استفاده است که در صنایع مختلف با کاربرد­های مختلف (اطفای هیدرولیک آتش­نشانی، پمپ­ های مختص به پتروشیمی (مواد نفتی)، صنایع شست و شو، موارد تهویه مطبوع و غیره) استفاده می­‌شود که در این بخش به موارد مرتبط تر با مباحث تاسیسات مکانیکی ساختمان از جمله انواع پمپ پرداخته می­‌شود.

درحالت کلی، به پمپ ها از طریق موتورهای دیزلی، الکتریکی و غیره توانی داده می‌شود (توان ورودی) که طبق قانون اول ترمودینامیک پس از عبور از راندمان­ های مکانیکی و الکتریکی مختلف، بر روی سیستم مورد نظر کار انجام شده و سیال پمپاژ می‌شود.

انواع پمپ

انواع پمپ

انواع پمپ‌

پمپ جا به جایی مثبت

پمپ­‌های جابه ­جایی مثبت توسط نیروی مثبت اعمال شده از طریق وسیله­‌ی مورد نظر فشار را ایجاد می‌­کند.

انواع پمپ جا به جایی مثبت

√ پمپ­‌های پیستونی (مانند مکانیزم سیلندر و پیستون که فشار نسبتا بالایی داشته و کاربرد آن در کارواش­‌ها و مصارف شست و شو می­‌تواند باشد)

√ پمپ­‌های دیافراگمی (به جهت تزریق مثل کلر یا کلروفریک در مباحث تصفیه آب)

√ پمپ­‌های دوار (مثل پمپ روغن خودروها یا پمپ کولر)

موارد الف و ب خود زیر مجموعه­‌ی پمپ­‌های رفت و برگشتی هستند که به جزئیات موارد پمپ‌­های جا به ­جایی مثبت نپرداخته و در ادامه به­ موارد مرتبط تر با تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌­پردازیم.

همچنین چنانچه علاقه مند هستید تا درباره انواع پمپ و انتخاب آنها اطلاعات جامع تری پیدا کنید می توانید در” دوره آموزشی طراحی موتورخانه و انتخاب تجهیزات ” شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از این دوره آموزشی، وارد لینک زیر شده و یا از طریق راه های ارتباطی با آموزشگاه کاشانه در ارتباط باشید.

طراحی موتور خانه و انتخاب تجهیزات

پمپ های جا به جایی مثبت

پمپ های جا به جایی مثبت

پمپ های حرکتی

پمپ­‌های حرکتی که از پرکاربردترین آن در بخش مذکور، پمپ­‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ (یا جریان شعاعی است) در صنعت راه و ساختمان به­ گونه­‌های متنوع استفاده می‌­شود.

الکترو پمپ­‌های سانتریفیوژ عموما شامل بخش‌­های اصلی بدنه، پره، الکتروموتور، کوپلینگ (محل اتصال پمپ به موتور)، لوله­‌ی مکش و لوله‌ی دهش است.

دراین پمپ­‌ها، از طریق حرکت پروانه‌ها به سیال انرژی جنبشی داده می‌­شود، که طبق معادله‌­ی برنولی، ترم انرژی جنبشی پس از عبور از دیفیوزر (دهش پمپ) به ترم فشاری تبدیل می‌گردد.

پمپ سانتریفیوژ | پمپ حرکتی

پمپ سانتریفیوژ | پمپ حرکتی

مولفه‌های مهم در پمپ

• هد پمپ

متاثر از فشار خروجی از پمپ ها (از تقسیم فشار بر چگالی سیال و شتاب گرانش، ارتفاع مصور خروجی از پمپ بدست می‌آید)

• دبی پمپ

ظرفیت دهی سیال که مفهوم سرعت سیال در مساحت عبوری از آن را می­دهد، به عبارتی دیگر مقدار حجم سیالی که در مدت زمانی مشخص بتواند پر کند که در بحث انواع پمپ به ویژه در کشورمان واحد GPM (گالن بردقیقه) پرکاربرد است.

به جز دو مولفه­ اصلی مذکور، سایر مولفه‌های مهم، نظیر توان، راندمان، BEP، NPSHr و غیره نیز بسیار اهمیت دارند. مثلا برای عدم خلل در پمپ (بحث کاویتاسیون تبخیری و حباب­‌های مخرب هوا در پمپ می‌­بایست NPSHa را محاسبه کرده و بزرگتر از NPSHr در نظر بگیریم که این جزئیات خارج از محدوده‌­ی این مقاله است.

به­ منظور افزایش مولفه‌ی هد، پمپ ­ها سری می‌­شوند (مانند پمپ‌­های طبقاتی) و به منظور افزایش دبی آن­ها را موازی می­‌کنند (مانند بوستر پمپ‌های آبرسانی یا آتش‌نشانی).

نمونه منحنی عملکرد پمپ

نمونه منحنی عملکرد پمپ

انواع پمپ‌ ها ی پر مصرف در تاسیسات مکانیکی ساختمان

◊پمپ‌های سیرکولاتور

این پمپ­‌ها همانگونه که از نامش مشخص است می­‌تواند به منظور مدارهای سیرکوله (سیستم­‌های هیدرونیک فن­ کویل یا گرمایش با رادیاتور) استفاده شود.

در این سیستم‌ها باتوجه به سیرکوله بودن (بسته بودن مدار و برگشت سیال) اثر ارتفاع تاثیر خاصی نداشته در نتیجه هد کمی داشته و منحنی آن­ها تخت است و عمدتا کوپل مستقیم‌اند.

پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور

◊پمپ‌های زمینی

این پمپ­‌ها برعکس مورد قبل به جهت فشارهای بالا به ویژه موارد آبرسانی-آتش‌نشانی نصب شده که توسط شاسی (عمدتا چدن خاکستری) به زمین وصل می­‌شود درنتیجه برعکس حالت قبل می­‌تواند منحنی نسبتا تیزی داشته باشد.

پمپ های زمینی

پمپ های زمینی

 

◊جوکی پمپ

این پمپ ­‌ها، پمپ­‌های پیشرو نیز نام دارند و عمدتا در کنار پمپ­‌های مورد 2 به ویژه موارد آتش‌نشانی استفاده می­‌شود.

جوکی پمپ دبی نسبتا بسیار کمتری داشته و هدی برابر سایر پمپ­‌ها دارند (در نتیجه منحنی آن شدیدا تیز است).

این پمپ­‌ها در ابتدا وارد مدار شده و موجب می­‌شود پمپ اصلی به­ علت نشتی­‌ها یا مصارف کم مرتب روشن و خاموش نشود.

جوکی پمپ

جوکی پمپ

◊پمپ چاه عمیق

این پمپ‌ ها جهت مکش از چاه­ها استفاده شده که می‌­تواند توسط خود آب خنک شوند و به­ وسیله یک کنار گذر در رانش و اجکتور (پدیده­‌ی ونچوری) به عملکرد بهتر پمپ نیز کمک می‌­شود.

پمپ چاه عمیق

پمپ چاه عمیق

 

◊پمپ لجن کش

این پمپ­‌ ها شامل پروانه­‌های مختلفی بوده که بتوانند مواد جامد را نیز به ویژه در بحث فاضلاب‌های طبقات منفی (که نیروی ثقل نه تنها در دفع فاضلاب کمک نمی‌کند بلکه نیاز به غلبه بر ارتفاع نیز وجود دارد) به صورت مستغرق به سامانه خروجی فاضلاب (سپتیک تنک، سامانه اگو و غیره) مرتبط شود.

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش

 

◊پمپ­‌ های دور متغیر

پمپ های دور متغیر (و بوستر پمپ‌هایشان) عمدتا در موارد آبرسانی استفاده می­‌شود که در جلوگیری از پدیده­‌ی ضربه قوچ (Water Hammer) ، بحث آمپر نکشیدن اولیه­‌ی پمپ (Soft Starter) و طول عمر بیشتر پمپ­‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.

لازم به ذکر است در بوستر پمپ­‌های دور متغیر، منبع دیافراگمی و جوکی پمپ مطرح نمی­‌شوند و به جای سوئیچ فشار از پرشر ترانسدیوسر استفاده می‌­شود.

همچنین در موارد آتش‌نشانی از پمپ­‌های دور ثابت استفاده شده مگر الزامات بسیار خاص الکتریکی با دبی‌های بسیار بالا (مطابق NFPA 20).

 

پمپ­‌های طبقاتی 

پمپ های طبقاتی شامل چند پروانه سری شده پشت هم است که به­ علت فشار بالا (مخصوصا به ­نسبت دبی) در کاربردهای مختلف استفاده می­‌شود (ساختار مشابه جوکی پمپ).

در تصفیه آب به روش RO جهت عبور آب با فشار بالا از ممبران­‌ها، عمدتا از این نوع پمپ استفاده می­‌شود.

پمپ طبقاتی افقی

پمپ طبقاتی افقی

 

قوانین افینیتی پمپ ها

 

  • قطر پمپ با دور پمپ رابطه­‌ی مستقیم دارد.
  • دبی پمپ با مجذور دور (یا قطر پروانه پمپ) رابطه­‌ی مستقیم دارد.
  • قدرت پمپ با توان سوم (دور یا قطر پمپ) داری یک رابطه­‌ی مستقیم است.
قوانین افینیتی پمپ

قوانین افینیتی پمپ

کاویتاسیون

این پدیده که ایجاد حباب هوا در پمپ است می‌تواند با نیروی نسبتا زیادی که دارد موجب آسیب شدید و اختلال در عملکرد پمپ شود.

علل ایجاد کاویتاسیون می­‌تواند مکش حباب هوا (کاویتاسیون گازی)، فشار کم در مکش (یا دمای زیاد در مکش) که همان بحث NPSH مطروحه در بخش­‌های قبل است (کاویتاسیون تبخیری)، جریان متلاطم آب در مکش ناشی از صافی یا زانویی­‌های متعدد (کاویتاسیون توربولنس) و سایر موارد دیگر (مباحث هیدرودینامیک پروانه پمپ با حلزونی یا مسدود بودن رانش پمپ باشد).

به­ همین جهت  اتصالات و رعایت فاصله 10D از پمپ (D قطر پروانه)، استفاده از تبدیل­‌های کاهنده­‌ی غیر هم مرکز و بررسی NPSHr  اهمیت ویژه­‌ای دارد هرچند استفاده از شیر سه کاره در رانش و تبدیل کاهنده هوشمند در بهبود موارد مذکور بسیار موثر است.

شیر سه کاره رانش

شیر سه کاره رانش

 

دوره آموزشی طراحی موتورخانه

آموزشگاه کاشانه دوره آموزشی بسیار مهم و کاربردی تحت عنوان “طراحی موتورخانه و انتخاب تجهیزات” را برای علاقه مندان رشته تاسیسات برگزار می کند که در این دوره به صورت کامل، انواع پمپ و انتخاب آن ها به صورت مفصل ارائه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک وارد شوید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

 

اطلاعات مقاله

نویسنده: مهندس داریوش فرجی

ماخذ: مجله ساختمان – مهر 97

می توانید به صورت آنلاین از سایت گراندفوس پمپ انتخاب کنید

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد