یک مهندس تاسیسات چقدر درآمد دارد؟

این یک پرسش بسیار مهم است که شاید اکثر افرادی که در این حوزه تحصیل می کنند از خود بپرسند. در ابتدا، شما باید این مسئله را با خود حل کنید که آیا به رشته تاسیسات علاقه مند هستید یا خیر؟ زیرا اگر علاقه نباشد، پول صرفا عامل مهمی برای کار در رشته تاسیسات مکانیکی نیست. پس علاقه بخش مهمی از این ماجرا است.

بازار کار تاسیسات در ایران

در ابتدا برای اینکه راحت تر درک کنیم که در بازار کار تاسیسات چه می گذرد، از کشور خودمان ایران آغاز می کنیم. اگر یک مهندس تاسیسات در ماه یک کار طراحی را در دست بگیرد، تقریبا 10 الی 15 میلیون تومان درآمد می تواند کسب کند.

همچنین اگر یک الی چند پروژه نظارت نیز داشته باشد هم 4 الی 5 میلیون تومان به آن اضافه می شود. از طریق مشاوره هم می تواند 4 الی 5 میلیون بدست آورد. از طریق مشاوره هم می تواند 4 الی 5 میلیون تومان بدست آورد.

به طور کلی یک مهندس می تواند 20 الی 25 میلیون تومان درآمد، در بازه زمانی 2 الی 4 روز کاری داشته باشد. بنابراین با بازار کار خوبی روبرو هستیم. اما سوال اینجاست که چطور؟! یعنی چطور می توان پس از اینکه 3 یا 4 سال از دریافت مدرک گذشت به این درآمد دست پیدا کرد؟! ما در این مقاله مواردی را به شما می گوییم که کمتر کسی آن را با شما بازگو می کند. ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم.

مهندسین تاسیسات

مهندسین تاسیسات

موفقیت در چیست؟

یک پرسش مهمی که حتما باید برای همه ما مطرح باشد این است که موفقیت چیست؟! ما به چه چیز موفق می گوییم؟! آیا به درآمد خوب می گوییم موفق؟! مسئله بعدی این است که آیا مفید هستیم یا نه؟! آیا این خودکار یا قلم من که روی کاغذ می آید مشکلی از مشکلات دنیا را کم می کند؟ همچنین باید این پرسش را مطرح کنید که آیا من از تمام ظرفیت های خودم استفاده می کنم یا خیر؟

ممکن است کسی بگوید که فقط دو روز در هفته فکر می کنم و کار می کنم؛ مفید هستم و درآمد خوبی هم دارم. ولی این آیا تمام ظرفیت های من است؟ ما بسیاری از هنرمندان را داریم که علاوه بر اینکه بازیگر خوبی هستند، فیلمبردار و نویسنده ماهری اند.

خیلی از افراد را داریم که شغل های متعددی دارند یا حتی کارهای مختلفی انجام می دهند. در این جا به صراحت می توان گفت که سه عامل مهم که نشان دهنده موفقیت هستند عبارتند از: کسب درآمد حلال، مفید بودن و استفاده از تمام ظرفیت هایی که وجود دارد.

بسیاری از معلمین، اساتید، نویسندگان و… در طول این سال ها آموزش های مفید و سخنان بسیار تاثیر گذاری را از خود به جا گذاشتند. اما در آمد خوبی کسب ننمودند. این می تواند نشان دهنده این باشد که این افراد از تمام ظرفیت های خود استفاده نکردند. ما می خواهیم تمامی این ها را باهم داشته باشیم.

از نظر ما موفقیت این معنی است!

راه های موفقیت

راه موفقیت چیست؟ اگر قرار است به بلند ترین قله جهان بروم؛ اگر می خواهم به عمیق ترین دریای جهان بروم، چطور باید به  آنجا برسم؟ از آرزوهایمان باید گذر کنیم. این ها فقط آرزو هستند!

سوال اصلی این است که دستیابی به آرزوها به چه صورت است؟ این مسئله بسیار مهم است که دستیابی به آن، راه های موفقیت می شود! طبق بررسی های انجام شده، پولدار ترین و تاثیرگذار ترین انسان های دنیا، چند ساعتی در هفته را برای مطالعه دارند.

چه مطالعه تخصصی چه غیر تخصصی؛ در هر حال ساعتی را برای مطالعه وقت می گذارند. این مسئله اهمیت مطالعه را بازگو می کند. نمی شود مطالعه نداشته باشیم و انتظار داشته باشیم که موفق شویم.

راه اول رسیدن به موفقیت این است که اگر تنها در روز فقط دو صفحه مطالعه داشته باشید، یعنی در ماه چیزی حدود 60 صفحه مطالعه کردید. 60 صفحه یعنی چیزی حدود تقریبا 10 یا 12 مقاله یا 3 الی 4 فصل از یک کتاب.

راه دوم یاد گرفتن و استفاده از یکدیگر است که بسیار قابل اهمیت می باشد.

راه سوم آموزش های رسمی است. آموزش رسمی یعنی شرکت در کلاس های آموزشی. برای یادگیری می توانیم از فیلم هایی در پلتفرم های مختلف مثل اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و… استفاده کنیم؛ اما این ها آموزش رسمی محسوب نمی شوند. گاهی در این آموزش ها اشتباهاتی وجود دارد و همچنین زمان هدر می رود.

اطلاعات باید مفید باشد؛ یعنی از یک نقطه شروع و به یک نقطه دیگر برسد.

آموزش رسمی در آموزشگاه کاشانه

آموزش رسمی در آموزشگاه کاشانه

زیر شاخه های رشته مهندسی تاسیسات

قبل از اینکه تصمیم بگیرید در چه کلاسی شرکت کنید، چه چیزی یاد بگیرید یا چه کتابی بخوانید؛ مهم این است که بدانید به کدام یک از زیر شاخه های رشته تاسیسات مکانیکی علاقه دارید. رشته مهندسی تاسیسات چند زیر رشته دارد، اما سعی می کنیم به طور کلی تر به این موضوع بپردازیم.

بولت نارنجیدر وهله اول بحث طراحی مطرح است. اگر دوست دارید در جایی بنشینید یا در یک محیط بسته وقت بگذرانید و پشت میز بنشینید یا با کامپیوتر کار کنید؛ قائدتا رشته طراحی را بیشتر می پسندید.

 طراحی و مشاوره تاسیسات یعنی اینکه شما طرح تاسیساتی ایجاد می کنید، طراحی می کنید، اعداد و رقم می گذارید، فرمول نویسی می کنید، لوله ها را سایز کنید و روی آن ها اندازه می گذارید. قائدتا در طراحی تاسیسات کمترین درآمد برای مشاوره می باشد.

بولت نارنجیدومین زیر شاخه متعلق به پیمانکاری و اجرا است. اگر شما علاقه مندید که در کارگاه باشید و با افراد مختلفی سرو کار داشته باشید، باید با تیم تکنسین ها و کارگری ارتباط بگیرید؛ شما به پیمانکاری علاقه مندید. درآمد پیمانکاری از درآمد مشاوره و طراحی معمولا بیشتر است.

بولت نارنجیسومین زیر شاخه مهندسی تاسیسات که می توانیم درباره آن صحبت کنیم، نظارت می باشد. برخی از مهندسین مکانیک کار طراحی یا پیمانکاری انجام نمی دهند. این مهندسین معمولا نظارت بر اجرا را در دست می گیرند. درآمد نظارت نسبت به طراحی کمی بیشتر یا مساوی می باشدو از درآمد پیمانکاری قائدتا کمتر است.

بولت نارنجیچهارمین زیر شاخه مهم مهندسی تاسیسات ، زیر شاخه فروش است که بهترین و بیشترین درآمد را معمولا برای مهندسین فروش در نظر می گیریم.

البته ناگفته نماند که این کار، کار با دانشی است و به نوبه خود کار سختی می باشد. بسیاری از مهندسین فروش در تاسیسات به کارگاه های خود سر می زنند یا به مشتریان خود رسیدگی می کنند. پروژه های مختلفی را بررسی یا پرزنت می کنند و سپس جنس مناسب را معرفی می کنند.

نرم افزار های تاسیسات

نرم افزار های تاسیسات

چگونه می توانیم خیلی سریع کار پیدا کنیم؟

ما قصد داریم تا در این مقاله روش هایی را بازگو کنیم تا شما بتوانید سریع تر کار پیدا کنید. اولین گام برای پیدا کردن کار مناسب، ایجاد ارتباطات موثر با افراد است. این مسئله بسیار قابل اهمیت است و باید به آن توجه داشته باشید. یعنی بتوانید ارتباط موثر ایجاد کنید.

به عنوان مثال در کلاس هایی که در آکادمی کاشانه برگزار می شود، دانش پذیر هایی که در کلاس حضور پیدا می کنند با یکدیگر آشنا شده و گاهی تجربیات خود را باهم به اشتراک می گذارند. ممکن است در میان دانش پذیر ها کسی وجود داشته باشد که طراح خوبی باشد و بتواند فرد دیگری را در یک پروژه همراهی کند.

پس نتیجه می گیریم افراد مختلفی می توانند دراین بستر با هم آشنا شده و تاثیر خوبی روی روند کاری یکدیگر بگذارند. در کلاس های آموزشی ممکن است شما افرادی را ببینید که مدیران سطح بالا هستند. اگر شما با این افراد ارتباط بگیرید ممکن است روی روند کاری شما تاثیر بسزایی بگذارد.

پس نتیجه می گیریم کلاس های آموزشی بستر مناسبی برای ایجاد ارتباط موثر است.

گام دوم این است که شما نرم افزار های طراحی تاسیسات را به خوبی بلد باشید.دو نرم افزار هستند که در حیطه کاری و تحصیلی تاسیسات از اهمیت بالایی برخوردارند. نرم افزار اتوکد و نرم افزار کریر دو نرم افزار مهم و حیاتی برای یک مهندس تاسیسات هستند. اگر نمی خواهید وارد فاز طراحی تاسیسات شوید، حتما باید نرم افزار اتوکد را بلد باشید. اما اگر قصد دارید تا وارد قسمت طراحی، کنترل یا اجرا شوید نیاز است نرم افزار کریر را هم بلد باشید.

نرم افزار رویت هم نرم افزار مهمی در این زمینه بوده اما در ابتدای کار آن را به شما پیشنهاد نمی کنیم؛ زیرا اگر شما رویت را بلد باشید اما طراحی را بلد نباشید، مثل این می ماند که شما فقط نقاشی کشیدن را بلدید. شما باید یک طراحی درست را با رویت انجام دهید.

اینکه می گوییم این نرم افزار ها را بلد باشید یعنی واقعا به آن تسلط داشته باشید و زیر و بم نرم افزار را بدانید. این نرم افزار ها چیزی نیستند که با خواندن چند کتاب یا شرکت در کلاس های دانشگاهی بتوان آن را آموخت.

گام سوم داشتن اطلاعات مفید و زیاد است. داشتن اطلاعات مفید باعث می شود شما زودتر استخدام شوید. زیرا اگر شما اطلاعات زیادی در خصوص تاسیسات داشته باشید و بتوانید به خوبی طراحی کنید و با استاندارد ها آشنایی داشته باشید، شما به راحتی استخدام می شوید.

مسئله نهایی تجربه و تخصص است. ممکن است در ذهن شما این سوال ایجاد شود که بعد از دو یا سه سال سابقه چگونه می توان تجربه بالایی کسب کرد؟

یکی از روش های مهم در این زمینه، کلاس های آموزشی مفید است. اگر شما کلاس های آموزشی درجه یک را گذرانده باشید و اطلاعات خود را بالا برده باشید، اطلاعات خوبی کسب نموده اید. در واقع با شرکت در کلاس، شما تجربه ی مدرس را دزدیده اید! یعنی ما باید چشم دزدی داشته باشیم، اما در جهت مفید!

یکی از چیزهایی که می تواند نشان دهنده این باشد که شما تجربه خوبی دارید، مدرکی است که شما بعد از گذراندن دوره دریافت کرده اید.

برای کارفرمایی که می خواهد کسی را استخدام کند، اینکه شخص به دنبال آموزش بوده بسیار مهم است. اگر کسی به آموزش علاقه مند باشد، مسلما بهتر کار می کند. ممکن است فردی که علاقه مند به یاد گیری نیست هنگام طراحی با اشتباهات کوچک یا عدد گذاری های اشتباه به یک پروژه ضربه بزند.

پس داشتن مدرک در یک دوره آموزشی مورد بسیار مهم و قابل توجهی است.

مدرک قابل ترجمه تاسیسات

مدرک قابل ترجمه تاسیسات

مهاجرت با مدرک بین المللی

ممکن است شما تصمیم بگیرید که در خارج از ایران کار کنید. یکی از موارد مهمی که در خارج از کشور از شما درخواست می شود، مدارک دوره های آموزشی است که گذرانده اید. این مدارک باید قابل ترجمه باشند.

اینکه قابل ترجمه باشند یعنی چه؟ وقتی شما در کشور ایران یک دوره را بگذرانید، یک مدرکی باید در ازای آن دریافت کنید. وقتی این مدرک را گرفتید، جایی باید این مدرک را تایید کند.

اولین قدم برای راستی آزمایی شما، مدرکتان است. مدرک قابل ترجمه نیز به این معنی است که مدرک توسط یک دارالترجمه معتبر باید به زبان انگلیسی ترجمه شود. در قدم بعدی، مدرک باید توسط امورخارجه تایید شود.

وزارت امورخارجه زمانی آن مدرک را تایید می کند که دادگستری تایید کرده باشد. وزارت دادگستری هر مدرکی را تایید نمی کند. اگر مدرک شما مدرکی بود که پس از ترجمه تایید دادگستری و امور خارجه را گرفت، در هرجای دنیا که وزارت امور خارجه ایران را بپذیرند آن مدرک قابل استفاده و معتبر است.

البته باید توجه داشت که برخی از دانشگاه ها و شرکت ها ممکن است مدرک ما را بپذیرند که این مورد بستگی به نظام آموزشی دارد. اما به طور کلی مدرکی معتبر است که قابل ترجمه باشد. در داخل کشور خودمان یعنی ایران، مدرکی معتبری است که آموزشگاه آن را شرکت ها بشناسند.

چگونه یک آموزشگاه خوب را در ایران تشخیص بدهیم؟

اینکه شما بخواهید هزینه ای سنگین برای ثبت نام در یک کلاس پرداخت کنید، مسلما کار سختی خواهد بود. به عنوان مثال شما 5 یا 6 میلیون هزینه یک کلاس آموزشی می کنید و بعد از شرکت در دوره می بینید که دوره ای که گذرانده اید برایتان مفید نبوده است. این مسئله خیلی مهم است.

و یا ممکن است شما فکر کنید دوره برایتان مفید بوده اما اینطور نیست. به عنوان مثال دوره هایی وجود دارند که حتی میزان رضایت دانش پذیرها از آن بسیار زیاد است. اما دیده شده که دراین کلاس ها اساتید اطلاعات زیادی را به دانش پذیر می دهند؛ اما هیچکدام کاربردی نیست. یعنی اطلاعات زیادی که در آن هیچ نکته طراحی وجود ندارد.

اخذ مجوز های رسمی در تاسیسات

اخذ مجوز های رسمی در تاسیسات

راه های شناخت آموزشگاه خوب چیست؟

برای تشخیص یک آموزشگاه خوب، اولین قدم، سابقه ی آن آموزشگاه است. اینکه آموزشگاه چند سال است که به طور مداوم دارد کار می کند؟ ممکن است بعضی از آموزشگاه ها در طی یک مدتی روند کاری خود را متوقف کنند. این مورد یک عیب برای یک آموزشگاه محسوب می شود. زیرا آموزشگاهی قابل اعتماد است که چندین سال در یک حوزه تخصصی تدریس کند.

مسئله بعدی این است که آن آموزشگاهی قابل اطمینان است که برای خودش ارزش قائل بوده و مجوز های مرتبط را دریافت کرده باشد. برای بزرگ شدن باید اسباب بزرگی را فراهم کرد.

سومین مسئله مهم، سن کاری اساتید است. منظور از سن کاری این است که اساتید آن آموزشگاه چند سال دارند و سن و سال خود را در چه کاری گذرانده است.

چه چیزی در تاسیسات دنیا ترند است؟ آیا می دانید تاسیسات در پروژه های بزرگ دنیا چقدر تاثیر گذار بوده است؟

آیا می شود در خشک ترین نقطه دنیا پیست اسکی یا پاتیناژ بسازیم و مهندس تاسیسات نداشته باشیم؟ آیا در این پروژه چیزی مهم تر از مهندس تاسیسات وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم رسید.

مدل سازی تاسیسات با رویت

یکی از مسائلی که در دنیا به صورت عیان به آن می پردازند و بسیار ترند شده است، دانش مدل سازی تاسیسات است که ما با نرم افزار رویت آن را انجام می دهیم. در دنیا اگر کسی رویت را بلد باشد، می تواند به راحتی استخدام شود. همچنین شخص بتواند مبتنی بر استاندارد های بین المللی طراحی کند.

به عنوان مثال در تاسیسات استانداردهایی وجود دارند که اگر مهندسین آنها را بلد باشند می توانند هرجای دنیا که می خواهند کار کنند. خوشبختانه در ایران مدرسین و آموزشگاه هایی وجود دارند که این استاندارد ها را به شما آموزش می دهند.

درآمد تاسیسات در کشورهای مختلف

درآمد تاسیسات در کشورهای مختلف

درآمد تاسیسات در کشورهای مختلف چگونه است؟

این سوال شاید هیجان انگیز ترین قسمت این ماجرا باشد! شما هم مطمعناً دوست دارید بدانید که آیا من هم می توانم به اندازه مهندسین دیگر کشورها درآمد کسب کنم؟ اگر یک مهندس تاسیسات در ایران خوب بداند، در همه جای دنیا می تواند درآمد داشته باشد. این را با اطمینان به شما می گوییم.

به عنوان مثال بسیاری از افرادی که در کلاس های آموزشگاه کاشانه شرکت کرده و مدارک دریافت کردند، در کشورهای مطرحی مثل انگلیس، آمریکا، کانادا و… مشغول به کار شدند. یکی از کشورهایی که مهندسین تاسیسات را به خوبی استخدام می کند و فقر مهندس تاسیسات دارد، کشور استرالیا است.

در استرالیا با حداقل درآمدی که میتوان در نظر گرفت، یک مهندس تاسیسات 3.860 دلار استرالیایی درآمد دارد. اگر دلار استرالیا را 23 هزار تومان در نظر بگیریم، درآمد یک مهندس تاسیسات ماهیانه 88 میلیون و 780 هزار تومان می شود. البته باید توجه داشت زندگی در استرالیا هزینه می برد که این هزینه به دلار حساب می شود.

کشور دیگری که مهندسین زیادی را می پذیرد، کشور کانادا است. در کشور کانادا یک مهندس به طور تقریبی ماهانه 5000 دلار کانادا را دریافت می کند. با احتساب قیمت دلار کانادا، چیزی حدود 150 میلیون تومان درآمد یک مهندس تاسیسات می شود.

در کشور امارات هم یک مهندس چیزی حدود 24000 درهم امارات درآمد دارد که چیزی حدود 190 میلیون تومان می شود. به طور کلی و اجمالی اگر شما آب و فاضلاب، HVAC و پایپینگ بلد باشید می توانید درآمد خیلی خوبی در حوزه تاسیسات در دنیا کسب کنید. رقم هایی که گفته شد مستلزم این است که شما خودتان را ثابت کنید. ثابت کردن یعنی اینکه استانداردها را بلد باشید. یعنی بتوانید طراحی بلد باشید و تجربه کاری خوبی داشته باشید. همه این ها را می توانید در یک کلاس معتبر بدست بیاورید.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد