چالش های مهم در طراحی استخر

5/5
تاریخ بروز رسانی: 13 سپتامبر, 2023
چالش های مهم در طراحی استخر
5/5

فهرست مطالب

در مبحث طراحی استخر، یک طراح استخر معمولا با 5 چالش بزرگ روبرو است. ما در این مقاله میخواهیم درباره این چالش ها صحبت کنیم. بگوییم این چالش ها کدام اند و چه کار باید بکنیم.

چالش اول: چالش کلر

طراحی یک استخر، خصوصا در اندازه های بزرگ تر و حرفه ای تر کار چندین ساده ای نیست. اولین چالشی که یک طراح استخر معمولا با آن روبرو می شود، چالش کلر است. شاید سخت یا نشدنی باشد که کلر را از مرحله تصفیه آب حذف کنیم.

کلر در فرآیند تصفیه یک الزام است و برخی از فرآیند ها فقط با کلر صورت می گیرد. مسئله اصلی این است که چالش های کلر چیست و چگونه این چالش ها را می توانیم کاهش دهیم؟

کلر به ذات یک ماده سمی است و امروزه از این ماده به عنوان کلر گازی استفاده نمی شود. وقتی کلر در آب آزاد می شود، با آمونیاکی که از تعریق و ادرار انسان متساعد می شود ترکیب شده و ترکیب کلرامین می سازد. کلرامین ترکیب بسیار خطرناکی است و می تواند به شدت خطر ساز باشد.

کودکان تا سن 2 الی 3 سالگی نباید از استخر استفاده کنند؛ زیرا روی ریه کودکان تاثیر منفی ایجاد می کند و این مشکلات هرگز حل نخواهند شد و تا زمانی که این کودکان در حال زندگی کردن هستند باید با مشکلات ریوی دست وپنجه نرم کنند. همچنین این مشکلات نیز برای افرادی که آسم دارند و با مشکلات تنفسی رو به رو هستند نیز اتفاق می افتد و وجود کلر برای آن ها مشکل ساز خواهد بود.

اما از طرفی کلر را نمی توان از فرایند تصفیه آب حذف کرد. پس بنابراین مجبوریم تا کلر را به حداقل ممکن برسانیم. در عین حال باید فرایند تصفیه به اندازه ای خوب باشد که از وجود کلرامین ها در محیط راحت شویم. پس ما نتیجه می گیریم اولین چالش طراح استخر کلر است و باید مقدار آن را به حداقل برساند و از فرآیند های جایگزین استفاده کند.

چالش دوم: آب

دومین چالشی که یک مهندس تاسیسات در طراحی استخر با آن روبرو می شود، آب است. آب به شدت کم است و حجم آب در منطقه ما و کشور ما نیز بسیار کم می باشد.

تغییرات اقلیمی در بعضی مناطق باعث شده که در بعضی از نواحی آب بسیار کم و برخی بسیار زیاد تر باشد. بنابراین ما دچار مشکلات کم آبی هستیم و باید فکر کنیم که در فرآیند طراحی استخر بتوانیم مصرف آب را کم کنیم.

آب در میزان مشخصی در استخر باید وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است در فرآیند تصفیه آب این کار را به درستی انجام دهیم؛ به طوری که نیاز به آب کم شود و یا آب را در طی این فرآیند به طور کامل عوض نکنیم و جایگزین کنیم.

چالش آب چالش بسیار مهمی است که طراح استخر باید به آن توجه کند و به سمت این برود که از حداقل آب ممکن در کارکرد استخر استفاده کند.

چالش سوم: انرژی

چالش دیگری که طراح استخر با آن روبرو است، چالش انرژی می باشد. در دنیا به میزان قابل توجهی انرژی نیاز است و استفاده می شود. در تولید انرژی برای کارای مختلف اعم از انرژی های حرارتی، یا الکتریکی و… منابع ما معمولا سوخت های فسیلی هستند. در این فرآیند مقدار زیادی گاز co2 تولید می شود و این موضوع باعث آلودگی زیست محیطی می شود.

ما نیاز به انرژی داریم و نمی توانیم این نیاز را از بین ببریم. اما خوب است که این انرژی را بهینه مصرف کنیم. حتی اگر از نگرانی و چالش های جهانی بگذریم، هزینه ی فیش برق و گازی که برای صاحب استخر صادر می شود، هزینه بسیار مهمی است.

ما می دانیم که چند هزار استخر در کشور ما کار می کنند. اگر ما بتوانیم تعدادی از این استخرها را بهینه کنیم و مصرف انرژی را پایین بیاوریم یعنی عدد قابل توجهی را در مصرف انرژی کشور بهینه سازی کردیم.

این هنری است که یک طراح استخر باید داشته باشد. متاسفانه این موضوع زیاد دیده می شود که وقتی طراح استخر خیلی توانمند نیست، طراحی پر انرژی ای را انجام می دهد و باعث می شود در استخر ها انرژی زیادی مصرف شود.

چالش چهارم: نگهداری سیستم

معمولا طراحان استخر، سیستم ها را طراحی می کنند و سپس مجری یا پیمانکار طرح را اجرا می کنند و تحویل کارفرما می دهند. حالا کارفرما این وظیفه را دارد که استخر را به طور مداوم گرم و سرد کند، آب را تصفیه کند، هوای استخر را گرم یا سرد کند و از آن استفاده کند.

یک طراح خوب باعث می شود تا هزینه های استخر به حداقل کاهش پیدا کند. گاها یک کارفرما حاضر است چند صد میلیون خرج کند تا هزینه های نگهداری استخر را به حداقل برساند.

مثلا با سیستمی که طراحی می کنیم، به موقع هشدار دهیم که استخر نیاز به کلر، اسید، مواد بازی و… داریم و با این کار آب استخر را متعادل کنیم. این کار باعث می شود تا کارفرما نیاز به چک کردن مداوم آب استخر را نداشته باشد.

این چیزی است که یک طراح خوب طراحی کرده و حتی در مدارک طراحی می تواند به کارفرما نشان دهد که این استخر نیاز به مقداری معین برای یک بازه زمانی مشخص شده دارد. بنابراین یک طراح تاسیسات باید نحوه نگهداری از تاسیسات استخر را نیز جزوی از وظایف خود بداند و خودش را درگیر این چالش بکند.

عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد