کاهش مصرف آب ساختمان با آبریزهای فشاری کم مصرف

کاهش مصرف آب ساختمان با آبریزهای فشاری کم مصرف

کاهش مصرف آب ساختمان

کاهش مصرف آب ساختمان

ایران از نظر آب وهوایی در زمرۀ مناطق خشک جهان است. با افزایش شدید جمعیت و محدودیت منابع آب، به ویژه در شهر تهران، جیره بندی آن در سالهای آینده شاید اجتناب ناپذیر باشد و لذا باید از هم اکنون به فکر چاره بود. فرهنگ صحیح استفاده از آب شیرین باید در سطح جامعه ترویج گردیده و استفاده از وسایل کم مصرف در مقررات ملی ساختمان به طراحان توصیه شود.
در کشور کانادا هم اکنون طبق یک برنامه اختیاری به تدریج آبریزهای فشاری مستراح های موجود با انواع «بسیار کم مصرف» تعویض میشوند. در شهر ونکوور، سازمان های مسئول دولتی استفاده از آبریزهای فشاری کم مصرف را در مستراح های تازه ساز الزامی کرده اند.
حتی در کشوری مثل کانادا نیز که یکی از پرآب ترین اقلیم های جهان است، دلایل زیادی برای کاهش مصرف آب وجود دارند:
1- به حداقل رساندن تماس آب آلوده(فاضلاب) با محیط زیست
2- کاهش هزینۀ استحصال، تصفیه و پمپاژ آب از منابع مربوطه
3- کاستن از هزینۀ تصفیه و پمپاژ فاضلاب
4- به تعویق انداختن نیاز به ایجاد تصفیه خانه آب و فاضلاب جهت پاسخگویی به تقاضای مصرف
مثلاً فقط در یک شهر کانادا با تعویض آبریزهای پرفشار معمولی با آبریزهای کم مصرف ،هزینه کردن مبلغ 90 میلیون دلار برای ایجاد تأسیسات تصفیۀ آب و فاضلاب، به مدت 25 سال به تعویق افتاد.

 

گسترش کاربرد آبریزهای کم مصرف

در آمریکای شمالی میلیون ها آبریز فشاری کم مصرف در مستراح های ساختمان های مسکونی ،تجاری و صنعتی نصب شده اند. در اوایل که عملکرد بعضی از این آبریزها چندان رضایت بخش نبود، متخصصین رغبتی به نصب آنها نداشتند. اما امروزه فناوری ساخت آبریزهای فشاری کم مصرف نسبت به اوایل پیشرفت زیادی کرده و کیفیت کار آنها کاملاً رضایت بخش است. بررسی ها نشان می­ دهد که مصرف آب در ساختمان هایی که از این نوع آبریز استفاده می کنند به میزان متنابهی کاهش یافته است و می توان قاطعانه توصیه کرد که سازمان های مسئول ساختمان در همه جا، استفاده از آبریزهای فشاری کم مصرف را تشویق و حتی اجباری کنند.

آبریز فشاری کم مصرف چیست؟

شکل 1 نمونه ای از این آبریزها را نشان می دهد که توسط کمپانی آمریکایی w/c TECHNOLOGY GORPORATION ساخته شده و جایزۀ بهترین طراحی محصول سال 1997 را از آن خودکرده است. این آبریز که PF/2 نام دارد با مکانیزمی ویژه و استفاده از فشار آب مصرفی، در هر بار کشیدن سیفون کمتر 6/1 گالن آب پرفشار را روانۀ کاسۀ مستراح می کند. با استفاده از این آبریز که بسیار آرام و کم صدا است، برخلاف انواع متداول آبریز، برای تخلیۀ کامل مستراح نیازی به کشیدن دوباره یا سه بارۀ سیفون و آبریزش نبوده و با همان یکبار، کاسۀ مستراح کاملاً پاک میشود و هیچگونه گرفتگی در مسیر تخلیه به لولۀ فاضلاب پیش نخواهد آمد. راز کارایی فوق العادۀ این نوع آبریز، در مکانیزم انرژی دهی به آب است که آن را بروس مارتین رئیس کمپانی مذکور اختراع کرده و به ثبت رسانده است.
PF/2 تشکیل شده است از یک مخزن برای ذخیره آب وهوای تحت فشار و سخت افزاری برای کنترل پر و خالی شدن مخزن. این آبریز را که با استانداردها و مقررات موجود لوله کشی فاضلاب کاملاً مطابقت دارد، می توان روی هر نوع مستراح، اعم از فرنگی یا شرقی نصب کرد.موضوع این است که منابع طبیعی آب جاودانه نیستند. از آنجا که آب شیرین برای بقاء
انسان جنبۀ حیاتی دارد، منابع طبیعی آن از دیرباز بالاترین ارزش را داشته اند و اگر کسی باشد که این موضوع را درک نکند، با افزایش جمعیت جهان و کاهش منابع آب، اجباراً آن را خواهد فهمید. همزمان با نقصان منابع آب، قیمت آن در همه جا به شدت بالا رفته است و دیر نیست زمانی که آب، عامل بروز تنش های سیاسی و حتی جنگ بین کشورهای «کم آب» و «پر آب» شود.

برای دریافت فایل pdf کامل مقاله مقاله فلاش تانک را کلیک کنید.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد