استفاده از چیلرهای کم بار
استفاده از چیلرهای کم بار

استفاده از چیلرهای کم بار

ترجمه : مهندس نیره شمشیری
ماخذ: ماهنامه اشری – فوریه 2017

بحث

در همه موارد به‌جز ساختمان اداری در بانکوک، صرفه‌جویی‌های ناشی از افزودن یک موتور سرعت متغیر به یک چیلر بزرگ بیشتر از استفاده از یک چیلر کم‌بار است. به‌علاوه، با نصب VSD، هیچ‌گونه اصلاح اضافی در لوله‌کشی، پمپ، کنترل سیستم یا برج خنک‌کن لازم نیست. درحالی‌که ROI در این مقاله پوشش داده نمی‌شود، هزینه VSD تقریباً قطعاً کمتر از هزینه کامل نصب یک چیلر کوچک‌تر با تجهیزات لوله‌کشی و ضمیمه آن است.

مجدداً چه چیزی در مورد ساختمان اداری بانکوک متفاوت است؟ هر پایان هفته بارهای کم را می‌توان با چیلر کم‌بار پاسخ داد. درحالی‌که چیلر VSD انرژی کمتری مصرف می‌کند، انرژی فن برج خنک‌کن و پمپ آب کندانسور اضافی چیلر بزرگ‌تر منجر به مصرف انرژی بیشتر سیستم می‌شود. شکل عملکرد را برای یک‌شنبه جولای نشان می‌دهد. برای هر ساعت در شکل، روش 2 (چیلر کم‌بار) سمت چپ و روش 3 (VSD روی یک چیلر بزرگ) در سمت راست است.

چیلر کم‌بار و موتور سرعت متغیر: درحالی‌که صرفه‌جویی‌های بیشتر انرژی با نصب یک چیلر موتور سرعت متغیر و چیلر کم‌بار حاصل می‌شود، تردید داریم این مزیت هزینه اضافی آن را جبران کند. مجدداً بانکوک در مسئله ترکیب صرفه‌جویی در مقایسه با یک چیلر کم‌بار یا یک VSD استثناست.

استفاده از چیلرهای کم بار

استفاده از چیلرهای کم بار

هشدارها

همانند همه آنالیزها، باید دقت کنید نتایج نادرست استنباط نشود. این بخش هشدارهایی ارائه می‌کند.

نوع چیلر: اگر بار یا اختلاف فشار بین فشارهای کندانسور و مبرد اواپراتور (لیفت) کم شود، یک موتور سرعت متغیر روی یک چیلر اسکرو کیلووات کمپرسور را کاهش می‌دهد.

چیلر سانتریفیوژی: یک موتور سرعت متغیر روی یک چیلر سانتریفیوژی وقتی بتواند کند شود، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. این امر زمانی رخ می‌دهد که لیفت آن کاهش یابد.

نتایج این آنالیز چیلر اسکرو نمی‌تواند برای چیلرهای سانتریفیوژی درست باشد. برای تعیین صرفه‌جویی‌های انرژی، مخصوصاً در اقلیم‌های مرطوب باید آنالیزهایی انجام داد.

تعیین سایز برج خنک‌کن و پمپ آب کندانسور گرین گاید اشری: آنالیز از دبی آب کندانسور کمتری که گرین گاید اشری توصیه می‌کند، استفاده می‌کند. این کار کیلووات فن برج خنک‌کن و پمپ آب کندانسور را کاهش می‌دهد. اگر دبی بالاتر (∆T کوچک‌تر) استفاده شود، صرفه‌جویی‌های انرژی کم‌بار 2016 ممکن است به طرح 1999 نزدیک‌تر باشد، چون تجهیزات کمکی بخش بزرگ‌تری از مصرف انرژی سیستم سالانه می‌شود. اگر سیستم 2016 در دبی‌های نامناسب طراحی شود، صرفه‌جویی‌های سیستم کم‌بار به‌واسطه صرفه‌جویی‌های تجهیزات کمکی زیاد خواهد بود.

برگشت سرمایه: هیچ کاری در این مورد انجام نشد. اینکه آیا صرفه‌جویی‌ها تغییر در هزینه‌های نصب را تضمین می‌کند یا نه به هزینه‌های محلی، قیمت خدمات شهری و نرخ نیروی انسانی بستگی دارد و باید توسط تیم پروژه ارزیابی شود. همچنین مهم است که آیا مالک ساختمان تأکید زیادی روی صرفه‌جویی در هزینه انرژی مثلاً برای سیستم‌های رتبه‌بندی ساختمان سبز دارد یا نه.

نتایج

. تقریباً همه‌جا طراحی یک سیستم با یک چیلر کم‌بار برای بارهای کم سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

. با این وجود، استفاده از روندهای طراحی 2016، یعنی سیستمی که از چیلر اسکرو موتور سرعت متغیر استفاده می‌کند به‌جز اقلیم‌های گرم و مرطوب بیشتر از سیستم چیلر کم‌بار در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

. طراحی یک سیستم با یک چیلر سرعت متغیر و چیلر کم‌بار انرژی بیشتری صرفه‌جویی می‌کند، اما ممکن است هزینه بیشتر را توجیه نکند.

. تیم‌های پروژه باید طراحی سیستم نامتقارن را به‌عنوان گزینه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی سیستم آب سرد بررسی کنند.

استفاده از چیلرهای کم بار

استفاده از چیلرهای کم بار

دانلود فایل PDF

 

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد