پمپ های سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ

 

NPSH یک پمپ سانتریفیوژ عاملی است که با کمک آن می توان خصوصیات مکش پمپ را تعیین کرد و مشخص کرد که یک پمپ سانتریفیوژ را تا چه اندازه ای می توان بالاتر از سطح آب قرار داد بدون آن که ایجاد کاویتاسیون در یک سیال پدیده ای است که به علت بوجود آمدن و در هم شکستن ناگهانی حباب های بخار در مسیر جریان آن سیال به وجود می آید.

وقتی که یک پمپ از ارتفاع بیشتر از حد مجاز عمل مکش را انجام دهد، فشار استاتیک در مایع کمتر از فشار بخار مایع می شود و این عمل حالتی را به وجود می آورد که بدون ازدیاد حرارت مایع شروع به تبخیر می کند و این بخارات به مثابه هسته هایی که حباب های بخار برگرد آن تشکیل می یابند، عمل می کنند و وقتی در مسیر جریان مایع دوباره فشار استاتیک افزایش یابد (مثلاً در داخل پروانه پمپ) این حباب ها با سرعت زیادی در هم می شکنند و فشار بسیار زیادی در آن نقطه به وجود می آورند که این عمل به غیر از ایجاد ساییدگی ناشی از کاویتاسیون، میزان تولید صدای پمپ را افزایش داده و از راندمان و ارتفاع کلی آن می کاهد.

به طورکلی NPSH پمپ مبحث مفصلی است؛ فعلاً به ذکر این نکته اکتفا می کنیم که اگر عدد حاصل از منحنی NPSH پمپ را از فشار جو بر حسب مترسوتون آب کم کنیم. عدد به دست آمده مقدار ارتفاعی خواهد بود که یک پمپ بدون ایجاد کاویتاسیون می تواند عمل مکش را انجام دهد. البته از این مقدار نیم متر هم به عنوان ضریب اطمینان کم می کنند تا حتی الامکان احتمال ایجاد کاویتاسیون کاهش یابد.

 

برای دریافت متن کامل بخش اول این مقاله، کافی است اینجا را کلیک کنید.

دوره اصول طراحی
مانده تا شروع دوره
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد